Sokan emlékezhetnek még a Nestlé Chokito nevű édességére, melynek reklámszlogenje a „Ronda és finom” volt, ami a csokiszelet szokatlan külsejére és kellemes ízére utalt. Mint sok jó dolog, az évek alatt ez is eltűnt a boltok polcairól, ám most itt van egy termék, amelyik joggal viselhetné a már idézett szlogent. És hogy mitől olyan finom a Cybertruck? A cikkből kiderül!
De mitől is olyan forradalmi ez az óvodás rajzokat megidéző designnal megáldott villanyszörny?
A formabontó külső ugyanis nem öncélú, hanem minden eleme a gazdaságosságot szolgálja. Furcsán hangzik ez egy körülbelül 3 tonnás gigásztól, ám néhány pontba szedve bemutatom, hogy miért igaz ez mégis.
1. Karosszéria
Az első szembetűnő különbség talán bármilyen létező autóhoz képest, az a rendkívül szögletes, homogén karosszéria melyet csak itt-ott tör meg 1-2 fényszóró vagy ablaküveg. A design és anyagválasztás nem véletlen, hiszen az önhordó szerkezetet hengerelt acéllemezből munkálják meg, sokkal kevesebb formázással és illesztéssel mint bármilyen más hagyományos autó esetén. Az eredmény egy rendkívül ellenálló, könnyen előállítható és javítható gépváz, melyet a hagyományoshoz képest töredék áron és területen lehet gyártani.
Ne feledkezzünk meg a karosszéria részeként az ablaküvegekről sem, melyek ragasztott rétegelt üvegek, rendkívül jó mechanikai és akusztikai tulajdonságokkal. A marketing anyagok egyenesen golyóállónak titulálják, de azért a bemutatón láttuk, hogy „lámpalázas” volt a prototípus. Minden esetre az, hogy síküvegekkel dolgoznak hajlítottak helyett, szintén a gyártást egyszerűsíti és költségeit lefaragja.
Nem csak a gyártási előnyök fontosak, hanem az üzemeltetés is, ebben is élen jár a Cybertruck formája. Hivatalos adat még nem jelent meg róla, légellenállás tényezőjét a szakértők 0.39 értékre becsülik, ami lényegesen kedvezőbb adat, mint a konkurens Ford F150 0.59-es értéke. A cég vezetője Elon Musk szerint további erőfeszítésekkel ezt az értéket 0.3-ra tudják levinni, amely már személyautók tekintetében is elfogadható érték. Az így elért kedvező aerodinamikai tulajdonságok főleg magasabb sebességnél előnyösek, kevesebb energiát emészt fel a légellenállás leküzdése, mint a rivális modelleknél.
2. Fényezés
Ezt a bekezdést röviden le is zárhatnánk, mivel az autónak nincs fényezése. De miért is fontos ez?
Az autógyártásban hagyományosan fényezéssel látják ez a járműveket, mely rengeteg technológiai lépésből áll, jelentős mennyiségű alapanyag és energia felhasználásával. Iparági elemzők szerint gyáranként körülbelül 100-150 millió USD takarítható meg, ha teljesen kihagyják a gyártásból a fényező és karosszériaüzem felépítését. Az eredmény tehát jelentős, így a járművek bekerülési költsége is csökken, vagyis olcsóbb terméket kapunk a gyártósor végén, vagy magasabb hasznot, esetleg ezek tetszőleges kombinációját.
3. Hajtás
Arról az alap felvetéstől, hogy az elektromos autózás önmagában mennyire szennyező a belsőégésű motorokkal szerelt autókhoz képest nem szeretnék állást foglalni, mint ahogy arról sem, hogy egyáltalán szükség van-e ekkora méretű járművekre, pláne ekkora számban.
Az azonban biztos, hogy ebben a szegmensben nem az alacsony fogyasztásról és károsanyag kibocsájtásról híresek a gépkocsik, így minden nemű zöldítés üdvözlendő. A számok nyelvén ez annyit tesz, hogy a közel 3 tonnás monstrum, a várakozások szerint egy feltöltéssel modelltől függően 540-1080 km megtételére lesz képes, kb. 3L/100km-nek megfelelő fogyasztás mellett úgy, hogy a lokális légszennyezés nem jelentkezik.
+1 Marketing
Annyira sokkoló és innovatív az új Tesla modell, hogy a közösségi média véleményvezérei egyből rávetették magukat, és pár nappal a megjelenések után özönleni kezdtek azok a videók, postok amelyben elmondják, hogy miért rendeltek Cybertruckot. És hogy miért hatalmas dolog ez? A Tesla egy centet sem fizet ezeknek a szereplőknek ezért, cserébe viszont óvatos becslések alapján 5 kiemelt Youtuber néhány napos ténykedése több mint 1300 eladott kocsit eredményezhet, több mint 75 millió dollár értékben. (https://marketingexamples.com/referral/tesla-marketing-strategy)
És hogy mekkora a felhajtás a cég, annak vezetője, és úgy általában minden Tesla termék irányába?
Az idézett cikk jól sommázza: Képzeljük csak el, hogy lenne képes bármelyik másik autógyártó egy a világsajtó szeme láttára két betört ablak után 250 ezer megrendelést bezsebelni az első nap? Hát…
Végül pedig a Tesla vezérének Elon Musknak a néhány héttel ezelőtti Tweetjével zárnám a gondolataimat a marketing témakörében, azaz „Aki irányítja a mémeket, irányítja az Univerzumot”
Összegezve
Az, hogy mekkora műszaki és gazdasági siker lesz a Cybertruck egyelőre nem tudni, az azonban biztos, hogy a puszta bemutatása felforgatta az autógyártás piacát. Ha beválik Musk és csapatának terve, akkor a gépjárművek tervezésének és gyártásának módja változhat meg a következő évtizedben. Hogy a hazai utakra mikor kerülhet először a nem mindennapi pick-up azt nem tudni, de, hogy sok munkát ad majd az orvosoknak a sok kiugrott nyak és leesett áll visszaugrasztása amikor ez megtörténik, az szinte biztos.
Felhasznált fényképek forrása:
https://images.app.goo.gl/NVWPhgh1hiJ3g3wX8
https://images.app.goo.gl/PY3tmtofGtmrZKLf8