Forrás: portfolio.hu
Bár nem vagyunk egy tipikus magashegyi ország, hazánkban is számos kisebb hegycsúcsról gyönyörködhetünk a panorámában. Ezek a hegyek gyakran már önmagukban is jelentős turisztikai vonzerőt képviselnek a kilátás, illetve a történelmi múltjuk miatt, azonban néhány extra közlekedési és rekreációs szolgáltatással, illetve élményelemmel jelentősen növelhetjük népszerűségüket, ami a környék gazdasági-társadalmi fejlődésére is kedvezően hat.
Forrás: zemplenkalandpark.hu
Sátoraljaújhely esetében egy már működő példáját láthatjuk annak, hogy a helyi (és hegyi) adottságokra építve és a kor turisztikai igényeinek figyelembevételével hogyan lehet sikeresen fejleszteni egy elmaradott térség gazdaságát. A zárt kabinos libegő és a köré épített kalandszolgáltatások olyan turisztikai attrakciót jelentenek, amely a Kalandpark megnyitása óta jelentős turista forgalom növekedést eredményezett, közvetlenül hozzájárulva ezzel a helyi gazdaság fejlődéséhez. A libegő mellett bobpálya, átcsúszó kötélpálya (zipline), kalandtúra park, falmászóközpont, télen pedig sí-, korcsolya- és hófánk pálya üzemel. A kalandpark üzemeltetői saját szolgáltatásaik mellett felhívják a látogatók figyelmét Sátoraljaújhely nevezetességeire is, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy a helyi gazdaság egésze részesüljön a növekvő látogatószám előnyeiből, ne csak a kalandpark.
Forrás: Síelj Itthon
Ugyan Eplény nem bővelkedik történelmi nevezetességekben, az évek óta folyamatosan bővülő és fejlődő síarénája előkelő helyet biztosított számára a hazai téli turisztikai térképen. A libegők ugyan nyáron is üzemelnek, azonban közel sem jelentenek akkora vonzerőt, mint a téli síelés. A szezonalitás csökkentésére született meg a világ leghosszabb vízicsúszdájának az ötlete, amelytől a nyári látogatóforgalom jelentős emelkedését várják. A tervezett csúszda világrekordot jelentene a maga másfél kilométeres hosszával, megelőzve a jelenlegi malajziai rekordtartót, amelynek hossza 1111 méter. A csúszda további különlegessége, hogy egy speciális csónakban lehetne igénybe venni, ami csökkenti annak szezonális jellegét, hiszen nem csak a forró nyári napokon lehetne használni, hanem tavasztól őszig bármikor.
A csúszda rentabilitását és komfortosságát nagymértékben növeli, hogy a már meglévő libegőkkel lehetne eljutni a hegyállomáshoz, így az többletberuházás nélkül kényelmesen elérhető lehet mindenki számára.
Forrás: KÖZTI
A sokat látott Gellért hegy, és tetején a Citadella egy jelenleg kiaknázatlan, vagy legalábbis a benne rejlő potenciált nem teljesen kihasználó turisztika célpont. Az előző évezredben még szakrális helyszínként szolgáló hegycsúcs később katonai- védelmi feladatokat látott el, majd a 60-as években turistaszálló, étterem és magyaros borozó funkciókkal folytatta pályafutását. Ezt követően az ezredfordulótól még diszkó is üzemelt benne. Jelenleg teljes megújítása folyik, melynek keretében 2022-re az erőd épület és annak közvetlen környezete is felújításra kerül, illetve 2023-ban a tervek szerint egy múzeum is megnyitja kapuit itt. Jelenleg tart a megalapozó tanulmányok beszerzése.
Az igazán nagy dobás ugyanakkor a Gellérthegyi Sikló megépítése lesz, amely a tervek szerint 2024-től szállítja utasait a Döbrentei tér mellől a Citadellához. A Hegyalja út alatt egy kisebb szakaszon alagútban is fognak futni a sínek, hogy aztán a felszínen folytassák útjukat a hegycsúcsra. A mindössze 300 méter hosszú pályán elektromos meghajtású és akadálymentesített 40 fős kabinok fogják szállítani utasaikat 2 perces menetidővel, ami várhatóan a Gellérthegy buszforgalmát is jelentős mértékben csökkenteni fogja, így kevésbé lesznek megterhelve a felvezető utak és a környék lakóit is kisebb zajszennyezés fogja érni.
Forrás: Saját szerkesztés KSH alapján
Sátoraljaújhely esetében jól látható, hogy a zárt kabinos felvonó és zipline pálya 2015-ös átadása után az egy főre jutó iparűzési adó az országos mértéket meghaladó mértékben kezdett növekedni, ezzel 2018-ig jelentősen felzárkózva az országos átlaghoz.
Eplény esetében sajnos nem ilyen egyértelmű a sípálya fejlődésének hatása, hiszen, az országosnál kisebb mértékben nőtt ez a gazdasági mutató, ami a település fokozatos leszakadását mutatja. A kedvezőtlen tendencia feltételezhetően a legnagyobb vonzerőt jelentő sípálya erős szezonalitása miatt sem tudott kedvezőbben alakulni, amire többek között a fent bemutatott csúszdafejlesztés is jelenthet megoldást.