Az előző két részben megnéztük a 3D-ingatlannyilvántartási rendszerek létrehozásának szükségességét és a jogi nehézségeket, illetve a második részben bemutattuk a napjainkban elérhető legelterjedtebb építmény felmérési és modellezési technológiákat. A sorozat befejező, harmadik részben az elterjedtebb 3D adatvizualizációs technológiákról lesz szó.
A 3D adatvizualizáció
Az ingatlankataszter szakadatai a földhivatali adatbázis vizualizálásának az alapját képezik, amelyek a tulajdoni határok megjelenítését jelentik térképen, és a megjelenítésen túl hozzáférést biztosít olyan leíró adatokhoz, mint például az ingatlan-nyilvántartási adatok. Ezen kívül méréseket tesz lehetővé (hossz, irányszög, terület stb.) vagy megfelelő jogosultság esetén hozzáférést a tulajdonjogi dokumentumokhoz. A földhivatali térképek alapértelmezés szerint kétdimenziósak. A térkép tartalmazhat a planimetrikus (síkrajzi) ábrázolás mellett magassági „Z” koordinátákat is.
Míg a 2D térképpel való interakció már elterjedt, a magassági adatok többnyire rögzítettek, előre meghatározottak, és csak részben tudják reprezentálni a komplex 3D-s tulajdonjogokat, amelyek a napjainkban fokozódó urbanizációból adódnak. Az interaktív 3D adatok hozzárendelése és vizualizációs technológiák használata azonban lehetővé teszi a harmadik geometriai dimenzió megjelenítését rugalmas módon lehetővé teszi a felhasználók számára a 3D helyzet összetettségének megértését és megoldhatja a rögzített magassági adatok problémáját.
A 3D-s megjelenítéshez az adatokat fel kell mérni, tárolni és konvertálni kell a későbbi felhasználásnak megfelelő formátumba. A 3D kataszteri adatokhoz a vektorgeometria pont, vonal, felület és test (térfogat) adatok egyszerre szükségesek.
2D-s földhivatali alaptérkép részlete
Forrás: https://koos.hu/2017/12/04/miert-is-nem-hasznalhato-semmire-sem-a-papir-alapu-foldhivatali-terkep/
A napjainkban elterjedt 3D formátumok és ismertebb szoftverek
A GIS szoftvereket nem csak cégek nyújtják, hanem egyre növekvő számban ingyenes és opensource szoftver projektek. Míg a kereskedelmi szállítók általában minden szoftverkategóriára nyújtanak terméket, a nyílt szoftver projektek gyakran egy egyedi kategóriára összpontosítanak, például asztali GIS vagy WebMap szerver.
A fő szereplők a mai GIS szoftverpiacon az Autodesk, Bentley, ESRI Inc., GE (Smallworld), PitneyBowes (Mapinfo), Intergraph és GRASS, Capaware. A GIS szoftver cégek hajlamosak specifikus felhasználási tartományokat megcélozni. Például az ESRI ArcGIS termékét főleg üzleti elemzésekre, tervezési és környezetvédelmi feladatokra használják, míg az Autodesk, a GE és a Bentley termékeit inkább közüzem- és létesítménygazdálkodás során használják. Léteznek versenyképes ingyenes GIS szoftverprojektek is, főleg a szerverfelhasználás (MapServer, GeoServer) és a térinformatikai DBMS (PostGIS) területén. Ilyen ingyenes szoftver a GRASS, ami főként földrajzi és geológiai információs rendszer, viszont tudományos, kereskedelmi, politikai és környezetvédelmi tanácsadó szervek által is használatos. Az ingyenes asztali GIS projektek, mint például a Quantum GIS és a gvSIG felhasználótábora jelenleg egyre bővül, köszönhetően szabadon terjeszthetőségüknek, közösségvezérelt fejlesztési sebességüknek, a velük elkészült munka garantált jogtisztaságának. Napjainkra ezek a szoftverek egyre inkább felveszik a versenyt funkcionálisan is a nagy szoftvergyártók termékeivel.
A 3D szabványok
Általánosságban elmondható, hogy a 3D területén számos formátum és szabvány létezik. A CityGML egy nyílt, szabványosított Geography Markup Language (GML) adatmodell kifejezetten 3D városmodellekhez. Az IFC (Industry Foundation Classes) egy másik ismert szabvány, amelyet széles körben használnak az épületinformációs modellezés (BIM) rendszerekben. A BIM-alapú megközelítés jelentős előnyöket biztosít vizuális szempontból, különösen komplex városi épített környezetben mind az IFC, mind a CityGML „intelligens” vizualizációra. Más 3D formátumok kizárólag a geometriára összpontosítanak a tartalom megadása nélkül, például az X3D, az OBJ vagy a KMZ, amelyet a Google Earth alkalmaz. A COLLADA (COLLAborative Design Activity) cserefájlformátumot kínál. A WebGL Javascript API 3D webes grafikákhoz, az OGC a Portrayal Services 3D formátuma.
A 3D-s megjelenítési képességeket kínáló szoftvereszközök széleskörben elterjedtek, és grafikus, valamint gamer eszközökre különíthetők el (pl. Blender, Google Sketchup, Unity3D), computer aided design (CAD) (pl. Bentley Microstation, Autodesk Autocad), földrajzi információs rendszerek (pl. ESRI ArcGIS CityEngine, QGis), 3D-s megjelenítők (pl. Adobe 3D PDF, Google Earth, ParaView stb).
Forrás: FIG Publication No 72, Best practices 3D Cadastres
Google Sketchup városmodell Budapest XI. kerületéről, forrás: saját szerkesztés
A 3D kataszter-vizualizáció jelentősége
A 3D vizualizáció alapvető fontosságú a 3D kataszteri rendszerek szélesebb körű előnyeinek eléréséhez, mivel lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy felfedezzék a modern, összetett, városi építményeket interaktív funkciók biztosításával (nagyítás/kicsinyítés, pásztázás, eszköztippek, leképezési és megjelenítési vezérlők (például a szín megváltoztatása, a szimbólum típusa, az átlátszóság szintje, az árnyékhatás stb.). A kataszteri adatok 3D-s megjelenítésével lehetőség nyílik:
– Az ingatlanegység 3D geometriai határának azonosítása és felmérése.
– Meghatározott ingatlan 3D-ben történő azonosítása.
– Meghatározott ingatlan határán belül és kívül történő 3D keresés.
– 3D objektum (ingatlan) szomszédos objektumainak vizsgálata
– A 3D ingatlanegységek és a hozzá tartozó épület határainak megkülönböztetése
– A magán- és a közös ingatlanrészek megkülönböztetése 3D-lekérdezéssel társasházi ingatlanok esetében.
– A közüzemi hálózatok és infrastruktúrák (pl. alagutak és hidak) nyomon követése és ellenőrzése, a tulajdonosi határok közelsége és az ütközések észlelése.
– Ingatlanegységek megvizsgálása a 3D-s környezetük kontextusában.
–Épületelemek 2D-s telkekhez társítása és összehasonlítása.
–3D mérések végzése, felület és térfogatszámítás.
–3D geometriai elemzés végzése.
Az átlátszóság funkció használata adminisztratív (vagy jogi) objektumok és épületek együttes megjelenítésére. Forrás: FIG Publication No 72, Best practices 3D Cadastres
Önálló ingatlanegység (lakás) kiemelése és bemutatása, Forrás: FIG Publication No 72, Best practices 3D Cadastres
Forrás: FIG Publication No 72, Best practices 3D Cadastres
Különböző felhasználói igények a 3D adatvizualizációra:
Felhasználók |
Követelmények |
Földhivatal |
Ingatlan azonosítása 3D-ben |
Helyi önkormányzat |
3D geometria felismerése |
Földmérők |
Beazonosítás és összehasonlítás (terepi mérésekhez) |
Építész- és építőmérnökök |
Térbeli elemzés végzése |
Terület- és településtervezők |
Geometria és attribútumok lekérdezése |
Ingatlanfejlesztők |
Más alkalmazásokkal való integráció lehetősége |
Épületüzemeltetők |
|
Ingatlanközvetítők |
Összegzés
A CAD és GIS szoftverek biztosította lehetőség ma már adott, a 3D vizualizáció alkalmazása egyre jelentősebb teret hódít elsősorban azokban az országokban, ahol előrehaladott a 3D ingatlan-nyilvántartás kialakítása (pl. Ausztrália).
Tekintettel a 3D-re való átálláshoz szükséges adatmennyiség nagyságára, kulcskérdés, hogy szükség van-e 3D-s vizualizációs rendszerre 3D kataszter megvalósításához. Lehetséges-e 3D kataszterrel dolgozni anélkül, hogy 3D digitális vizualizációs rendszert kellene igénybe venni?
Ez különösen fontos, mivel a 2D térképek és az elérhető magassági adatok sok esetben megfelelőek a földrajzi jelenségek reprezentálásához és a kapcsolódó döntéshozatal támogatásához, a földrészletek határainak kijelöléséhez és ingatlankataszterek kialakításához.
A kataszteri rendszerekbe integrált 3D vizualizáció új lehetőségeket kínál és a 3D-s megjelenítés közvetlen utat biztosít az ingatlanviszonyok jobb megértéséhez.
Források:
- FIG Publication No 72, Best practices 3D Cadastres
- Peter van Oosterom, Christiaan Lemmen, Rod Thompson, Karel Janečka, Sisi Zlatanova, and Mohsen Kalantari: 3D Cada stral Information Modelling pp. 29-38.
- Jacynthe Pouliot, Claire Ellul, Frédéric Hubert, Chen Wang, Abbas Rajabifard, Mohsen Kalantari, Davood Shojaei, Behnam Atazadeh, Peter van Oosterom, Marian de Vries, and Shen Ying: Visualization and new opportunities, pp. 47-52.