Mi kellene még a tökéletes balatoni bringás élményhez – 5 konkrét javaslat
2019. szeptember 11. írta: Pál Daniella (EX ANTE)

Mi kellene még a tökéletes balatoni bringás élményhez – 5 konkrét javaslat

Balaton – a magyar Hamptons

A Balaton és vidéke mindig is a magyarok kedvenc belföldi úti célja volt, amely nemcsak, hogy számtalan pihenési lehetőséget kínál, de azok is megtalálják a számításaikat, akik az aktív pihenés megszállottjai. Hova tovább, a magyar úszósport születésnapját 1880 óta ünnepeljük augusztus 29-én – amikoris Szekrényessy Kálmán elsőként úszta át a Balaton Siófok és Balatonfüred közé eső szakaszát. Emlékére már 1948 óta szerveznek Balaton-átúszásokat, kisebb nagyobb kihagyásokkal.

img_1271.jpg

Legalább ennyire népszerű az 1934 óta rendszeresen megszervezésre kerülő, Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye, a Kékszalag – vagy megemlíthetjük a Kékszalagnál jóval fiatalabb szervezésű és az utóbbi idők nagy kedvenc (ultra)futó versenyét az Ultrabalatont, melynek nevezői száma az előző évben már 11 ezer fölé kúszott.

De a kevésbé extrém kihívások kedvelői, családok és baráti társaságok legkedvesebb kikapcsolódása a tó körül a kerékpározás. Az élmény mindenképpen fantasztikus és kihagyhatatlan – de hogyan lehetne tökéletessé, a kor igényeinek megfelelően alakítani a körutat? Erre keressük a választ.

 

Egyedülálló összefogás az egységes balatoni bringakörútért

1993 óta folyamatosan épül ki a balatoni kerékpárút, melynek eredményeképpen 2002-re a tó nagyjából körbetekerhetővé vált, a kialakított több, mint 200 kilométeres körúton.

A legnagyobb nehézség azonban a kialakítás során egyértelműen az volt, hogy a fejlesztés három különböző megyét érint (Zala, Veszprém és Somogy megye), valamint számos településen halad keresztül a kerékpárút, ezért az egyes szakaszok is különböző kialakításúak, amiket a különböző önkormányzatok különböző időszakokban, a helyi körülmények és adottságok adta feltételek mellett alakítottak ki. A kerékpárút megépüléséhez és fejlesztéséhez számos elnyert támogatás is hozzájárult.

img_20190901_094229.jpg

Természetesen 2002 óta a kerékpárút nemcsak fejlődött, hanem párhuzamosan a korábban kialakított szakaszokon le is amortizálódott az állapota. Az útburkolat sokhelyen tönkrement és benőtte a gaz, a tájékozódást segítő infotáblák és felfestések pedig eltűntek, lekoptak.

Rengeteg civil szervezet és önkormányzat ismerte fel a helyzet kritikusságát, valamint a balatoni bringakörútban rejlő számtalan turisztikai lehetőséget, és keresték meg a megfelelő forrásokat arra, hogy visszafordítsák a romlásnak indult folyamatot. A Magyar Kerékpáros Szövetség, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt., a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Zrt. és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány alkotta konzorcium sikeresen pályázott a GINOP-7.1.9-17-es konstrukcióra, a „Turisztikailag frekventált térségek integrált termék- és szolgáltatás fejlesztése” című, a balatoni kerékpáros turisztikai szolgáltatások fejlesztését célzó projekttel.

2019. február 22-én a Magyar Kerékpáros Szövetség, Balatonfüred Város Önkormányzata, Keszthely Város Önkormányzata, Balatonföldvár Önkormányzata, a Balatoni Kör Egyesület, a Balatoni Turizmus Szövetség, a Magyar Tourinform Szövetség, a BAHART Zrt., a SEFAG Zrt., a Bakonyerdő Zrt., Balaton-felvidéki Nemzeti Park, Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége ültek asztalhoz, hogy aláírásukkal hitelesítsék az eddigi legnagyobb biciklis-turisztikai fejlesztési összefogást a balatoni régióban.

img_20190901_114202.jpg

Hogyan tovább? - Fejlesztési javaslatok

1. Folyamatos karbantartás

Érdemes azonban ezeket a fejlesztéseket nem csupán megvalósítani, hanem a mostani összefogás lendületét kihasználva tovább gondolni – és most itt nem csak a fenntartásra gondolok, bár kétségtelenül alapköve a továbblépésnek, hiszen hiába a befektetett energia, ha a fenntartás és karbantartás nem egyeséges ütemben történik.

2. Kerékpáros szolgáltatások egységes sztenderdek alapján történő minősítése

Sok helyen kezdett már kiépülni a kerékpáros infrastruktúrára turisztikai elem, mint frissítő állomások, szervizek, kölcsönzők és kempingek, de érdemes lehet elgondolkodni olyan fejlesztéseken, amit nem csak a célzottan a Balaton környékére érkező kerékpárosok tudnak hasznosítani, hanem akár a helyi lakosság is profitálhatna belőle.

Ahogy említettem már, a tókerülő kerékpárosok számára igen nagy választékban vannak szállás lehetőségek és kempingek, viszont nem egyszerű feladat kiválasztani azt, amely a legmegfelelőbb számukra. Erre jó megoldás lenne, ha a tó környéki szolgáltatások egyfajta sztenderd alapján kerülnek megjelölésre, így egy-egy arculati elemmel támogatva a szállásadókat, maguk is a tókörnyéki infrastruktúra egységes részévé válnának, és így vonzóbb célpont a kerékpáros csoportok számára, mivel azok pontosan fogják tudni, hogy az adott szállás milyen szolgáltatással várja az odaérkezőket.

3. Egységes balatoni bérbringarendszer kialakítása

Hasznos lehetne például a Balaton körül egy – a budapesti Bubihoz hasonló – egységesített bérbringa rendszer, ugyanis azontúl, hogy a környékre érkező turisták látványosságok közötti utazását könnyítené meg ezzel csökkentve az így kialakuló autós forgalmat, de az itt lakók rövidebb helyközi utazásait is nagyban segítené, illetve kiegészítené. Ezzel párhuzamosan a kerékpár tárolási lehetőségek növelése és egységesítése lenne egy nagyobb feladat.

4. A vonzó célpontok kibővítése

Továbbá cél, hogy térben és időben is nyújtsák az idegenforgalmi szezont, azaz a tavaszi-őszi hónapokban a Balatontól távolabb található csodás tájakat is bekapcsolják a vérkeringésbe. Ez egyfelől enyhíti a turisztikai túlhasználatát a tónak, másfelől az idegenforgalomból közvetlenül nem profitáló térségek számára is bevételi forrást jelenthet. E cél elérése szempontjából a kerékpárosok idecsábítása kiemelten fontos tény, hiszen számukra nem a tó és a fürdőzés az elsődleges célpont, azaz sem időben, sem helyben nem kötöttek a tóparthoz.

5. Összefogás erősítése

Tekintve, hogy ez csak úgy tudna hatékonyan működni, ha egységes kialakítású letámasztási és felvételi pontok lennének, a környék teljes összefogására van szükség – remélhetőleg a mostani kezdeményezés nem múlik el a projekt végével, hanem tovább gyűrűzve sikerül egy nemzetközileg elismert, vonzó célállomást kialakítani, nem csak a kerékpározni szeretők számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr7515472654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása