A Kormány által meghozott legújabb intézkedések összefoglalója (2020.04.20-2020.04.24):
ADÓZÁSSAL KAPCSOLATOS INTÉZKEDÉSEK |
|
Gyorsabb kiutalás a visszaigényelt áfaösszegnél a kkv-k részére. A visszaigényelt áfa összegét az eddigi 75 nap helyett várhatóan 30 nap alatt utalja ki a NAV a kkv-k részére. A megbízható adózók esetében pedig 30 nap helyett 20 napon belül megtörténhet a kiutalás. A gyorsabb kiutalást várhatóan már az április 20-i áfabevallásokban visszaigényelt összegre is alkalmazza majd a NAV. |
|
MUNKAJOG, FOGLALKOZTATÁS |
|
Változások a bértámogatásban |
1. Már kétórás foglalkoztatás után is igényelhető a bértámogatás, a kieső munkaidő felső határa 75 százalékra nő. 2. Bővül a kedvezményezettek köre, és egyszerűsödik a munkahelyvédelmi bértámogatás igénylése: - nem kell kifejteni a gazdasági nehézségek okát, - nem kell egyenként megkötni minden munkavállalóval a munkaszerződések módosítását, vagy a csökkentett munkaidőről és az egyéni fejlesztési időről szóló megállapodásokat (a munkaszerződések a kormányrendelet erejénél fogva módosulnak) 3. A támogatásokért egyszerűen és gyorsan, a https://nfsz.munka.hu/ holnapon elérhető űrlapok kitöltésével lehet jelentkezni. 4. A vállalkozások 0,1 százalékos kamattal, 9 havi bérre, 2 éves futamidejű, munkahelymegtartó hitelt is kérhetnek. 5. A támogatásnál a kérelem benyújtásának napjára vonatkozó alapbért veszik figyelembe. 6. A bértámogatás kiterjed a munkaidőkeretben foglalkoztatott dolgozókra, a távmunkára és az otthoni munkavégzésre, a munkaerő-kölcsönző cégekre, valamint az egyesületek és civil szervezetek közül azokra, amelyek nem részesülnek költségvetési támogatásból. Viszont az EU-s szabályok miatt azok nem kaphatnak állami bértámogatást, akik uniós forrásból jutnak bérjellegű támogatáshoz. 7. A támogatott munkavállalókat a folyósítás ideje alatt nem lehet rendkívüli munkavégzésben foglalkoztatni, de a létszámtartási kötelezettség is csak rájuk vonatkozik, nem a teljes alkalmazotti állományra. |
Kutatás-fejlesztési bértámogatás változás |
A támogatás mértéke az alapbér általános szabályok szerint megállapított személyijövedelemadó-előleggel, járulékokkal csökkentett összegének a kieső munkaidőre járó arányos részének hetven százaléka. |
Csökkentett munkaidőnek minősül a veszélyhelyzet kihirdetését követően módosításra kerülő munkaszerződés szerint háromhavi átlagban legalább a módosítás előtti munkaszerződés szerinti huszonöt százalékát elérő, de a nyolcvanöt százalékát meg nem haladó részmunkaidő. |
|
Létszámtartási kötelezettség: a munkaadó kötelezettsége a munkaadóval együttes kérelmet benyújtó munkavállaló munkaviszonyának fenntartására. Csak a támogatásban résztvevő munkavállalókra vonatkozik. |
|
A munkaadó a támogatás igénybevételekor vállalja azt, hogy a támogatással együtt a munkabér összege a támogatás időtartama alatt eléri a munkavállaló alapbérét, és azt, hogy az egyéni fejlesztési időre munkabért fizet. |
|
A munkavállaló és a munkaadó a támogatás igénybevételével vállalja, hogy a) csökkentett munkaidőben, és b) ha a csökkentett munkaidő a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét meghaladja, a csökkentett munkaidőn túli egyéni fejlesztési időben állapodnak meg legalább a támogatás időtartamára. |
|
MNB programja |
|
Mikro- és kisvállalkozásoknak |
A saját forrású hitelprogramok közül elsősorban a mikro- és kisvállalkozásoknak jelent segítséget az MFB Krízis hitel, amely pénzügyi vállalkozásokon keresztül igényelhető. A hitelprogram keretében a vállalkozások 2,5 százalékos éves ügyfélkamat mellett vehetik fel a hitelt minimum 1 millió, maximum 150 millió forint összegben, általános beruházási célokra, forgóeszköz finanszírozásra - ideértve a likviditás finanszírozást is. |
Nagyvállalkozásoknak |
Az MFB Versenyképességi hitelprogram elsősorban nagyvállalkozások, illetve a jelentős beruházást tervező középvállalkozások számára jelent hatékony eszközt. A hitelprogram felhasználható beruházás, forgóeszköz finanszírozására, hitelkiváltásra, és akvizíció, azaz részesedés vásárlás finanszírozására, illetve likviditásfinanszírozásra is. |
Mindkét programot 80 százalékos állami kezességvállalás egészíti ki, a kamathoz pedig további 0,1 százalék kezességvállalási díj kapcsolódik. Az MFB saját forrású programjai április 30-tól igényelhetők. |
|
Mikro- és kisvállalkozások technológiai korszerűsítése |
Az MFB az európai uniós forrású Ginop-hiteltermékek keretében (még szabad források többségének átcsoportosításával) egy módosított feltételekkel elérhető hitelprogramot bocsát rendelkezésre mikro- és kisvállalkozások technológiai korszerűsítése célú hitelprogram (GINOP-8.3.5-18) elnevezéssel. A kkv technológia hitelprogram néven a vállalkozások körében már ismert program beruházások és likviditás finanszírozására is igényelhető az MFB Pontok hálózatában - továbbra is nulla százalékos ügyfélkamat mellett. |
Hitelgarancia program |
A hitelezés mellett, 500 milliárd forintos hitelgarancia program indul, Krízis garanciaprogram néven az MFB Csoporthoz tartozó Garantiqa Hitelgarancia Zrt. kezelésében. Az év végéig meghirdetett program keretében a vállalkozások folyószámlahiteleikhez, forgóeszköz- és beruházási hiteleikhez vehetik igénybe a 90 százalékos mértékű állami garanciavállalást. Ezen túlmenően, a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. tevékenységének további bővítését pedig 130 milliárd forintos költségvetési garanciakeret-emelés is segíti. Az MFB emellett - a Garantiqa Zrt. garanciaprogramjainak kiegészítésére - létrehozta az MFB Vis Maior Garanciaprogramot, amely 5 milliárd forinttól nyújt hitelhez kapcsolódó garanciát. |
KÜLÖNLEGES GAZDASÁGI ÖVEZET |
|
A Kormány által nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánított: b) legalább 100 milliárd forint teljes költségigényű, c) a megye területének jelentős részére kiható gazdasági jelentőségű és d) munkahelyek tömeges elvesztésének elkerülését, új beruházás vagy bővítés megvalósítását szolgáló helyszínt és annak közvetlen környezetét (a továbbiakban együtt: terület) a Kormány rendeletében különleges gazdasági övezetté nyilváníthatja. |
|
Ennek értelmében a kijelölt terület az illetékes önkormányzat kezeléséből a megyei önkormányzat kezelésébe kerül át, annak minden kötelezettségével és jogával. Tehát az iparűzési adót a megyei önkormányzat kapja meg. |
|
CSALÁDTÁMOGATÁS |
|
Július elsejétől a cseden, gyeden és gyesen lévő anyák is igénybe vehetik a nyelvvizsga-, a KRESZ-tanfolyam- és a KRESZ-vizsgadíj visszatérítésének lehetőségét. |
|
Aki a veszélyhelyzet ideje alatt betölti a KRESZ-tanfolyam és -vizsga 20 éves, valamint a nyelvvizsga 35 éves igénylési korhatárát, az a veszélyhelyzet megszűnése után hat hónapig még élhet a lehetőséggel. |
|
A babaváró támogatás és a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) feltétele, hogy az előbbi esetében az igénylő három év, egy tízmilliós csok esetében pedig két év folyamatos jogviszonnyal rendelkezzen, a koronavírus-járvány miatt azonban többen elveszíthetik állásukat. Annak érdekében, hogy ebben az esetben se essen el a támogatástól, aki újra elhelyezkedik, a veszélyhelyzet időszakát, maximum hat hónapot beszámíthat munkaviszonyként. |
|
A csok és a babaváró támogatás életkori határait is meghosszabbították a veszélyhelyzetet követő 30 napig, a hiteltörlesztési moratórium pedig ezekre is érvényes. |
|
A rendelet szerint a feleség meghatalmazásával a férj egyedül is igényelheti a bankfiókban a babaváró támogatást. |
Források:
135/2020. (IV. 17.) Korm. rendelet
a veszélyhelyzettel összefüggésben a nemzetgazdaság stabilitásának érdekében szükséges intézkedésekről
140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet
a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről