Hogyan lehet a teherszállítás kisebb teher egy város számára?
2019. április 23. írta: Bánfalvi Tünde (EX ANTE)

Hogyan lehet a teherszállítás kisebb teher egy város számára?

1_2.jpg

Ha városi áruszállításról esik szó, azonnal a Hungária körúton döcögő kamionok vagy a belvárosban az egyirányú utcákban veszteglő, a forgalmat feltartóztató kisteherautók jutnak eszünkbe. Vannak azonban a városi áruszállításnak fenntarthatóbb, környezetbarátabb módjai is, e heti bejegyzésünkben ezek közül mutatunk be néhányat röviden.

Pár héttel ezelőtt, egy hűvös, tavaszi napon azon kaptam magam, hogy Drezda belvárosában álldogálok a Volkswagen Üvegfalú Gyára mellett és a villamossíneket lesem. Nem a következő, menetrendszerinti villamost vártam kollégáimmal, hanem a híres tehervillamost, amely a VW gyárba szállít alkatrészeket, a belváros egyik forgalmas villamosvonalán.

A városi áruszállítás e ritka példájának története 1998-ig nyúlik vissza, amikor Drezda városvezetése különös feltételhez kötötte a helyi Volkswagen-üzem megépítését: azért, hogy elkerüljék a teherautók okozta forgalmi dugókat, útkárosodást, zajt és levegőszennyezést, úgy egyeztek meg az autógyárral, hogy alkatrész-beszállításainak jelentős részét tehervillamosokkal oldják meg.

A CarGoTram névre keresztelt szerelvények, amelyek 59,4 méteres hosszukkal nem mellesleg a világ leghosszabb villamosai, 2001-ben kezdték meg működésüket. A tehervillamos a személyforgalomra használt pályákat használja, és Drezda belső városrészein halad keresztül naponta többször is, a friedrichstadti pályaudvarnál található VW Logisztikai Központtól a belvárosban található autógyárig (a „Gläserne Manufaktur”), csak éppen utasok helyett a Volkswagen autóihoz szükséges egységeket szállítja.

2_2.jpg

Forrás: EnercitEE blog

Az egyenként kb. 3,3 millió euróba kerülő szerelvények, melyekből összesen kettő készült, a Volkswagen tulajdonában vannak, míg a járat üzemeltetését a DVB AG (Dresdner Verkehrsbetriebe AG, a város közösségi közlekedés szolgáltatója) végzi.

Az ötrészes villamosszerelvény három kamionnyi áru szállítására alkalmas, amely összesen hatvan tonnányi árunak felel meg. Közlekedéséhez mindössze egy villamosvezetőre van szükség, ötven kilométer per órás maximális sebessége pedig elegendő a zökkenőmentes belvárosi közlekedéshez, akár a legnagyobb nappali csúcsforgalomban is.

3_2.png

Forrás: Wikipédia

Az áru lepakolása a VW gyárban kb. 8-10 percet vesz igénybe, az erre kialakított rakodóhelyen, targoncák segítségével történik.

4.jpg

Forrás: a szerző saját képe

A drezdai autógyárban egyébként a Volkswagen Phaeton készült 2001 és 2016 között, majd a dízelbotrányt követően a Phaetonok piacról való kivezetése után a gyár – és ezzel az alkatrészt szállító tehervillamos is - kis ideig leállt. Egy évvel később, a VW e-Golf gyártásának megkezdésével, 2017. március 24-én indították újra. Az üvegfalú gyárban nem csak az autók összeszerelése tekinthető meg, hanem egy e-mobilitással kapcsolatos, modern, interaktív látogatóközpontot is létrehoztak. A VW konszern nagy figyelmet fordít a szemléletformálásra, arra, hogy környezetbarát (zéró-emissziós) összeszerelő üzemként hirdesse a technológia „tisztaságát” és közelebb hozza az autógyártást az emberekhez: az e-Golf vásárlói számára például arra is lehetőség nyílik, hogy némi felár ellenében megtekinthessék a saját autójuk összeszerelését a gyárban, személyesen jelen lehetnek a műszerfal beépítésénél, vagy a hűtőrács felhelyezésénél.

5.jpg

Forrás: a szerző saját képe

Összességében a CarGoTram egy olyan fenntartható városi mobilitási példa, amely a személyszállítási vonalas infrastruktúrát használva környezetbarát, elektromos hajtású járművekkel oldja meg az áruszállítást a legsűrűbben lakott városi környezetben.

E sikeres városi áruszállítási példát több európai nagyváros követte, 2009-ben Amszterdam indította el első áruszállító villamosát. A járatok – amelyek egyenként négy teherautónyi, vagyis közel száz tonna áru szállítására alkalmasak – egy városszéli logisztikai központtól a belvárosi átrakócsomópontig közlekednek, ahonnan elektromos autók terítik az árut (ez az ún. “last mile delivery”, vagyis „az utolsó kilométer”, amely az áruszállításnak azt a szakaszát jelöli, amikor a kiszállítani kívánt áru egy gyűjtőraktárból eljut a címzetthez).

Hasonló citylogisztikai koncepciót dolgoztak ki Rómában is 2015-ben, válaszul arra az intézkedésre, hogy a dízel- vagy benzinüzemi teherautókkal a történelmi központban csak 10 és 11:30 között engedélyezett az áruszállítás. A Cityloginnak nevezett szolgáltatás lényege, hogy egy külvárosi telephelyről hibrid és elektromos járművekkel valósítja meg a városközpontba irányuló áruszállítást, így 5 járművel naponta 15 fordulóval 5000 üzletet szolgál ki, 20%-os energia-megtakarítást, jelentős szén-dioxid és zajterhelés-csökkentést érve el. A járművek valós idejű kontrollját egy dedikált szoftverrel valósítják meg, mely a felrakodástól a szállítási útvonal optimalizálásig felügyeli a teljes ellátási láncot.

A városokban az áruszállítás mellett a hulladékszállítás is nagy forgalmat, levegő- és zajszennyezést okozó tevékenység, Zürichben éppen ezt oldották meg tehervillamosokkal. A szelektív hulladékgyűjtőkké alakított kocsik villamos-holtvágányokon vagy a vonalvégi fordulóknál állnak (vagyis a személyszállítást nem zavarják), s a megtelt kocsikat elvontatják.

Ahogy a fenti példákból is látszik, a városi áruszállításra egyre több alternatív megoldás létezik a hagyományos benzin- és dízelüzemű járműveken kívül. Ahhoz, hogy egy ilyen megoldás megvalósulhasson, az alábbi (minimum)feltételeknek kell teljesülnie:

1. A bemutatott példák is azt támasztják alá, hogy az első lépés mindig a városi döntéshozóké; a városvezetés elköteleződése a zöldebb megoldások mellett létfontosságú eleme az alternatív áruszállítási szolgáltatás megvalósulásának. Jellemzően nem tisztán piaci alapon jönnek létre ezek a szolgáltatások, kell hozzá egy olyan helyi szabályozás, amely előmozdítja a folyamatot, rákényszeríti a szereplőket a környezetbarát, alternatív megoldások alkalmazására. Míg Drezdában az új autógyár létesítésének volt feltétele az alkatrészek környezetbarát beszállításának megoldása, a többi esetben a kezdő lökést a hagyományos dízel- és benzinüzemű járművek belvárosi zónákból történő kitiltása vagy használatuk korlátozása adta meg. Ezt egyébként egyre több nyugat-európai nagyváros alkalmazza, akár az áruszállítás, akár a személyközlekedés terén.

2. Az alternatív áruszállítási megoldások jelentős beruházási költséggel járnak, így minden esetben szükséges magántőke bevonása, olyan cég(ek) megtalálása, amelyek valamilyen formában érdekeltek a beruházás megvalósításában.

3. Kulcsfontosságú a helyi közlekedési hatóság, és egyéb városi közlekedésben érintett szereplők (közösségi közlekedési szolgáltató cégek, stb.) bevonása, aktív részvétele is a folyamatban. Abban az esetben, ahol a meglévő, személyszállításra használt vonalas infrastruktúrát használja az új szolgáltatás, ez elkerülhetetlen, de a többi esetben is nagyon fontos.

4. Végül, de nem utolsó sorban, a lakosság tájékoztatása és bevonása is nagy jelentőséggel bír, már a tervezés során is. Drezdában az új autógyár megépítését kezdetben ellenezte a lakosság, de a CarGoTram megvalósításával egy olyan megoldás született, amely nemcsak környezetvédelmi szempontból kedvező, hanem mára a városlakók büszkeségévé, a város egyik jelképévé vált.

Források:

https://www.bahnfotokiste.de/strassenbahn/dresden/index.html

http://enercitee.eu/blog/tag/e-foxes/

https://futurista.blog.hu/2009/08/05/legyen_e_pesten_tehervillamos

https://leanlogisztika.blog.hu/2015/04/15/uj_city_logisztikai_megoldas_olaszorszagban

http://www.regionalbahn.hu/2016/03/Dresden-CarGoTram-Ade.html

http://iho.hu/hir/megszunik-a-drezdai-tehervillamos-160323

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2017/04/06/ujra_termel_a_volkswagen_uvegpalotaja/

https://e-cars.hu/2019/01/11/vw-e-golf-a-gyarban-megtekintheti-a-vevo-az-autoja-osszeszereleset/

https://hu.wikipedia.org/wiki/CarGoTram#%C3%9Atvonal_%C3%A9s_menetrend

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr5015472628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása