Tudják, hogyan segítjük a társadalmi vállalkozásokat B.-A.-Z. vármegyében?
2024. június 19. írta: Juhász Adriána

Tudják, hogyan segítjük a társadalmi vállalkozásokat B.-A.-Z. vármegyében?

2. rész: Társadalmi innovációs műhely

logo_1.png

A GRESODI (GREen (zöld), SOcial (társadalmi) és DIgital (digitális)) projekt célja a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei társadalmi vállalkozások ösztönzése, felkutatása és mentorálása. A projektben megvalósuló inkubációs programba való bekerülés része volt a háromnapos Társadalmi innovációs műhely (Bootcamp) esemény is, melyre ezúttal azokat a társadalmi vállalkozásokat vártuk, akik fejleszteni szeretnék tevékenységeiket és/vagy pályázatot szeretnének benyújtani a GRESODI projekt keretében zöld és digitális átállási témában. A projekt Társadalmi innovációs műhelyének magyarországi eseménye Miskolcon, a Baráthegyi Majorságban valósult meg 2024. május 7-től 9-ig.

Ez a találkozó egy három napos intenzív, elmélyülő szakmai program, mely segítséget nyújtott a társadalmi vállalkozás fejlesztéséhez függetlenül attól, hogy ki milyen szakaszban tart a vállalkozási ötlete megvalósításában: ötlet fázis, alapítás, fejlesztés, növekedés, stagnálás. A résztvevők mélyrehatóan megérthették és kidolgozhatták társadalmi vállalkozásuk üzleti modelljét.

Az első nap programjának alcíme egy kérdés („Hol tartasz most?”), ami jól átfogta a nap tartalmát; a résztvevők bevezetést kaptak a társadalmi vállalkozásokról, szakmai moderálás segítségével pedig bepillantást nyerhettek egymás vállalkozásainak céljaiba, kihívásaiba.

A bemutatkozásokat követően Janza Frigyes a „Társadalmi vállalkozások Magyarországon - realitások és csodavárások” című prezentációja az alábbi témákat boncolgatta:

  • a társadalmi vállalkozások főbb jellemzői,
  • a társadalmi vállalkozások nemzetközi története,
  • a magyar nonprofit történet,
  • a társadalmi vállalkozások jelentősége Magyarországon,
  • a kihívások és a kudarcok,
  • a társadalmi vállalkozások gazdasági, társadalmi és részvételi irányításához tartozó kritériumai.

A Bootcamp esemény plenáris része Szalay Orsolya az ERSTE Social Banking vezetőjének prezentációjával folytatódott, az előadás címe és a beszélgetés témája a Társadalmi vállalkozások pénzügyi menedzsmentje volt. Előadását az Erste Bank társadalmi felelősségvállalás programjának bemutatásával kezdte, és elmondta, hogy az ESG rövidítésen belül ők az „s”, tehát a „social” megvalósítók, az Erste dedikált mind a 7 országában egy csapatot, akik az adott országban társadalmi felvetésekre, dilemmákra, problémákra igyekeznek megoldást keresni. Ez túlmutat az adományozáson, a következő tevékenységek zajlanak náluk:

  • Civil szervezetek finanszírozása, például a Szimbiózis Alapítvánnyal.
  • A pénzügyi edukációs program civilek és sérülékeny csoportok számára.
  • A szociális lakhatási program a civil szervezeteken keresztül a bankhoz kapcsolódó „ügyfelek” számára, akik nem hitelezhetőek. Több, mint 400 ember számára biztosítanak méltó lakhatást, 2020 óta.
  • Tágan értett civil kapcsolatok, ahol beszállítóként tekintenek rájuk, adományozóként segítenek nekik, önkéntes munkával és szakmai partnerséggel. A kulcs a társadalmi hasznosság.

A társadalmi vállalkozásfejlesztés a következő érintett téma az előadásban, hogy miben tud segíteni a bank, mik a meglátásaik a pénzügyi tervezéssel kapcsolatban. A pénzügyi tervezés kulcsa (a business canvas modellnek megfelelően), hogy minden egyes elemet, ami pénzhez kapcsolódik, kontextusba helyezik. A fenti problémákra megoldásként az Erste a következőkben tud segíteni: az első a SEEDS – társadalmi vállalkozásfejlesztési program, a második az ERSTE GROUP CAPACITY BUILDING program.

1_kep.JPG

Forrás: Gresodi

Az ebédszünet után a Társadalmi innovációs műhely folytatódott „Női vállalkozók - vállalkozó nők: a motiváció kibontakoztatásának lehetőségei a SEED Alapítványnál” címmel Vilmányi Rita tartott előadást. Bevezető gondolatként az alapítvány célját foglalta össze, hogy a női vállalkozók, a vállalkozó nők a saját ötleteiket a saját lehetőségeikhez mérten a legeredményesebben hogyan tudják kibontakoztatni. Előadását három nagyobb csomópont köré építette fel, elsőként a SEED Alapítvány és a női vállalkozások kapcsolatának bemutatása volt. A második nagy témaköre az előadásnak az alapítvány által nyújtott fejlesztési programok ismertetése volt:

  • személyes vállalkozói mentorálás,
  • Dobbantó – Pénzügyekről nőknek program,
  • “NŐ A TÁSKA - Válts nagyobb vállalkozói jól-létre”, amely fejlődő, bővülni kívánó női vállalkozás számára létrehozott programcsomag.

Az előadás harmadik, záró témaköre: “Merre haladunk - közösségi hatás társadalmi elfogadottság”. Az alapítvány programjaival törekszik a vállalkozás minden egyes életciklusfázisában segíteni a hölgyeket, így mindenki érettségének és felkészültségének megfelelő kiegészítést találhat a programok között.

Az első nap programjában ezután az „Ismerkedős játék” következett, ami azt a célt szolgálta, hogy a résztvevők egymást megismerjék, kapcsolatba lépjenek egymással, beszélgetés alakuljon ki köztük, mindezt egy játékos feladattal mozdították elő a szervezők.

A Bootcamp programjában az utolsó epizód arra a napra az „Önértékelés – Hol tart a társadalmi vállalkozásom?” pont volt, amelyben a 9 témát tartalmazó önértékelés segítette a társadalmi vállalkozásokat abban, hogy mélyebb betekintést nyerjenek saját működésükbe, erősségeikbe és a fejlesztendő területeikbe. Ezáltal képesek lesznek azonosítani, mely területeken van szükség változtatásra vagy fejlesztésre.

Az előadást követően a résztvevők kisebb csoportokban a szakértők segítségével beszélték meg, formálták közösen, és találták ki saját vállalkozásuk fejlesztési ötleteit, figyelembe véve az előadásban elhangzott szempontokat, javaslatokat.

A fejlesztési ötleteket a nap végén bemutatták egymásnak a résztvevők, a kis csoportokat vezető szakértők előadták csapataik tervezett fejlesztési irányait, ez előkészülete volt a második nap programjának is.

A Társadalmi innovációs műhely (Bootcamp) 2024. május 8-i második napjának mottója, kérdése volt: „Hova szeretnél eljutni?” volt, amire a válasz már az első napon megalapozott ismeretekre, kiscsoportokban előkészített vállalkozásfejlesztési ötletekre építkezett. Ezen a napon Hollósi Szabolcs a HÁRFA szakértője a Cellux csoport társadalmi vállalkozási példáját mutatta be, ezen keresztül segítséget nyújtva a társadalmi vállalkozások kritériumainak, kötelező definíciós elemeinek gyakorlati megismeréséhez, megértéséhez.

   A második nap legfontosabb és legnagyobb része a műhelymunka volt külsős szakértő tréner bevonásával, valamint a HÁRFA Alapítvány és az EX ANTE Tanácsadó Kft. szakértőinek segítségével a résztvevők három szakaszban dolgoztak társadalmi vállalkozásuk fejlesztéséi tervének elkészítésén a CANVAS modell segítségével. A modell struktúrájának megfelelően haladva az első szakasz a piackutatás, szegmensek rész volt a második az értékajánlat, hatásvizsgálat, csatornák, a beavatkozás jellege, fő erőforrások, majd már délutánba nyúlóan a CANVAS modell partnerek+ legfontosabb érdekeltek, főbb tevékenységek, költségszerkezet, bevételek, többlet pontjainak értelmezésével, átbeszélésével, megfogalmazásával, majd kitöltésével zárult. Az így elkészült terveket a résztvevő társadalmi vállalkozások a harmadik napon mutatták be.

2_kep_1.JPG

Forrás: Gresodi

A következő program a délután folyamán a Digitális/zöld voucher igénybevételének tervezéséről szólt, az előadók Juhász Adriána, Magyar Nóra, HÁRFA és EX ANTE szakértők voltak. Hollósi Szabolcs és Juhász Adriána beszéltek a GRESODI projekt támogatási csomagjában szereplő digitális/zöld utalványokról. Összegezve: a projekt egyik célja a vármegyében tevékenykedő társadalmi vállalkozások támogatása zöld (új szolgáltatások: pl. energiahatékonyság, hulladékfeldolgozás, és termékek, vagy meglévő tevékenységek zöld szempontú átalakítása, egészséges és fenntartható életmód programok stb.) és digitális átállás (pl.  honlap, web áruház, applikációk, digitális üzleti megoldások, online marketing, digitális írástudás bővítését célzó képzési programok) megvalósításában. Az öt kiválasztott projekt br. 1 000 EUR/projekt összegű voucher-t használhat fel, amelyet egy/több a projektvezetők által kiválasztott szolgáltatónál válthat be.

Magyar Nóra „Lehetőségek a digitális marketingben” című előadása a műhelynapok során gyakran felmerült, az online jelenlétben rejlő, a vállalkozás fejlesztését célzó lehetőségeket mutatta be a résztvevők számára. A digitális marketing az internet és az online technológiák segítségével népszerűsít termékeket és szolgáltatásokat, épít közösséget, teremt gyors kapcsolatot kereslet és kínálat között, akár személyre szabott, célzott eléréssel. Az előadás bemutatta a digitális marketing eszközeit, annak előnyeit, főbb platformjait, azok hatékony kihasználásának lehetőségeit.

3_kep_10.jpg

Forrás: Gresodi

A másik rendkívül fontos és hatékony eszköz a közösségi média marketing. Az érdeklődők a social média felületeken tájékozódnak a cégekről, bizonyos korosztályok szinte csak itt érhetőek el. A közösségi média felületek alkalmasak a bizalom elnyerésére, itt már nem „hideg” felhasználókról beszélünk, akik most találkoznak először a márkával. A közösségi média oldalak lehetővé teszik a közvetlen kommunikációt a vásárlókkal (meglévő és leendő egyaránt), így megkerülhetetlenek a márkahűség kialakításához is. Az elkötelezett követők akár maguktól ajánlanak. Itt a leghatékonyabb stratégia – minőségi, naprakész tartalmak a platformok sajátosságainak megfelelően. Előadása zárásaként Magyar Nóra összefoglalta, amit a GRESODI projekt keretében felhasználható digitális voucher felhasználásának lehetőségeiről tudni kell.

A délután folyamán Hollósi Szabolcs a HÁRFA Alapítvány szakértője tartott előadást „Pitching és prezentációs készségek” címmel, példával, elméleti tudnivalókkal, gyakorlati tanácsokkal. A tréning célja itt az volt, hogy felkészítse a résztvevőket a Bootcamp esemény zárónapján tartandó 5 perces fejlesztési tervüket bemutató „pitch”-re.
Előadásában Hollósi Szabolcs elmondta mi a pitch, és mire való. Egy rövid, hatékony prezentáció, melynek célja mások érdeklődését felkelteni, meggyőzni vagy befektetőket, partnereket, ügyfeleket vonzani egy adott ötlet, termék vagy szolgáltatás iránt.

A nap zárásaképpen Hollósi Szabolcs egy „zárókörben” megkérdezte a résztvevőket, hogy értékelik a Társadalmi innovációs műhely második napját, mit visznek haza ebből a második napból? Pozitív visszajelzéseikben a résztvevők elmondták, hogy elvárásaik, amikkel érkeztek, teljesültek, tartalmas, a vállalkozásukat segítő szakmai műhelynapon vettek részt. Voltak, akik már ismerték a CANVAS modellt, számukra a részletesebb kidolgozáshoz volt segítség a nap, akik nem ismerték a modellt, itinert kaptak ahhoz, hogy milyen elemeket kell végiggondolni vállalkozásukban legyen szó akár kezdő társadalmi vállalkozásról, vagy fejlődő, bővülő projektről. Megköszönték a szakmai segítséget, kiemelték, hogy fontos és hasznos volt a második szakmai nap kapcsolatépítés és információszerzés szempontjából is.   

4_kep_1.JPG

Forrás: Gresodi

A harmadik és egyben zárónap mottója az első napi „Hol tartasz most?”, majd a második napi „Hova szeretnél eljutni” után már a „Hogy mondod el másoknak?” volt, ami jelzi, hogy ezen a napon mutatták be társadalmi vállalkozásuk fejlesztési terveit a résztvevők 5-5 perces pitchek formájában, és ezekre visszajelzéseket is kaptak a szakértő mentoroktól és a többi résztvevőtől. A fejlesztési tervnek projekt nevet, címet adtak a pitchek előadói, a projektről készült, kitöltött CANVAS modellről tartottak öt-öt perces bemutatót, felhasználva azon készségeket, tudást és szemléletet, amelyeket a Társadalmi innovációs műhely intenzív első két napja során elsajátítottak. Hasznosultak ezekben a társadalmi vállalkozási alapismeretek, tehát célzottan a definíció alapján helyezték saját tervüket a CANVAS modell „koordináta rendszerébe”, igyekeztek saját vállalkozásuk fejlesztési tervét a lépésenkénti, ám hatékony fejlődés útján elképzelni a piackutatás, fenntarthatóság és hatásvizsgálat témakörökről a műhely során szerzett szemlélet segítségével, volt pitch, ami kiemelten a digitális marketingről szóló előadás alapján tervezte saját fejlesztését, és mindegyiknél szükség volt a pitching és prezentációs készségek alkalmazására. Az 5-5 perces pitchek után segítő kérdéseket, visszajelzéseket kaptak az előadók a szakértő mentoroktól, közösen megbeszélve az elhangzottakat, így finomítva még az egyes projektek tervezését, elősegítve azok sikerét.

Ezt követően pályázati tájékoztató és az inkubációs program bemutatása következett, melyben Zulauf Réka az az Ex Ante Tanácsadó Iroda Kft. projektmenedzsere megosztotta a résztvevőkkel, hogy a teljes GRESODI projekt inkubációs programjának mik a már megvalósult, és soron következő eseményei. A végleges projekt benyújtásának határideje 2024. június 10., a pályázatok értékelése 2024. június 11-től július 31-ig tart, egy külső szakértő csapat fogja ezeket előre meghatározott kritériumok alapján értékelni, az értékelő szükség esetén kérdéssel fordulhat a pályázóhoz. A sikeres pályázók értesítése 2024. július 31., a sikeres pályázat inkubációs programban vesz részt, támogatási csomagban részesül egy éven keresztül. A támogatási csomag a következőkből áll:

  1. Képzési program: Legalább hat db átfogó társadalmi vállalkozások menedzsmentje képzési alkalom (jogi ismeretek, szervezetfejlesztés, értékesítés, marketing, pénzügyek, networking, digitális alkalmazások, hatásmérés), csoportos formában, hivatalos felnőttképzési tanúsítvány.
  2. Egyéni coaching ülések: Legalább három célzott coaching ülésen való részvétel, a résztvevők igényeire szabva
  3. Digitális/zöld utalvány: A kiválasztott csapatok 1000 EUR értékű utalványt kapnak, amely digitális vagy zöld projekttevékenységekre használható fel.
  4. Hálózatépítő rendezvény: tudásátadás, tapasztalatcsere lehetőségek
  5. Nemzetközi tevékenység: közös, tudásbővítő tréning és nemzetközi tapasztalatok, jó gyakorlatok megosztása
  6. Nemzetközi videós pitch verseny: A programban részt vevő 15 társadalmi vállalkozó közül egyet kiválasztanak valamelyik partnerrégióba irányuló tanulmányútra.

Összegezve a határidőket tehát:

A pályázatok benyújtásának határideje: 2024. június 10.

Az inkubációs programok várható indulása: 2024. augusztus 1.

Az inkubációs programok várható zárása: 2025. július 31.

Zulauf Réka zárásként a résztvevők figyelmébe ajánlotta a GRESODI projekt honlapját (https://gresodi.eu/), a HÁRFA Alapítvány honlapját (https://harfaalapitvany.hu/).

A harmadik nap zárásaként az Hollósi Szabolcs a Hárfa Alapítvány képviseletében összegezte a Társadalmi Innovációs műhely három napos rendezvényét, a mentoroknak, előadóknak, szakértőknek megköszönte a lelkes, felkészült szakmai munkát, a résztvevőknek pedig az aktív, figyelmes és jó közösségi együttműködéssel zajló részvételt, nekik sikeres pályázatokat kívánt, és kérte, hogy ha szükségük van segítségre, forduljanak a megismert szakértőkhöz bizalommal.    

A rendezvény megvalósításáról az Axia Group Zrt. gondoskodott.

Figyeljék a GRESODI weboldalát az aktuális információkért!

kep1_19.png

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr618430961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása