A Jó, a Rossz és a Vállalati Fenntarthatóság - 5 globális példa a zöld növekedésre
2021. augusztus 11. írta: Vigh Emőke (MEGAKOM)

A Jó, a Rossz és a Vállalati Fenntarthatóság - 5 globális példa a zöld növekedésre

kep1_9.jpg

Kép forrása: Photo Boards, Unsplash

Az elmúlt évek során egyre szükségesebbé és egyben divatosabbá vált, hogy környezettudatos döntéseket hozzunk, olyan változásokat kezdeményezzünk mindennapi életünkben, amelyekkel bolygónk és a következő generációk jövőjét tartjuk szem előtt. Természetes környezetünk állapota folyamatosan romlik, azonban a megfelelő és időben történő lépésekkel ez a folyamat mérsékelhető. Egy korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, milyen hatással volt a környezetre a Covid-19 járvány idején meghozott számos korlátozás és kényszerleállás. Mi van akkor, ha ugyanazon hatás elérése érdekében konkrét lépéseket teszünk – nem csak fogyasztói szinten? Lássunk néhány jó példát arra, hogy mit tesznek a nagyvállalatok a fenntarthatóság érdekében.

Miért fontos a környezettudatos gondolkodás vállalati szinten?

Valamennyi vállalkozás hatással van a bolygóra – tekintve, hogy a Föld erőforrásainak jelentős hányadát felhasználják a működésükhöz –, ez a hatás pedig mindannyiunkat érint. Míg néhány generációval ezelőtt sokan azt gondolták, hogy a Föld végtelen erőforrásokkal rendelkezik, mára már egyértelművé vált, hogy ez nincs így. Ebben a véges világban változtatnunk kell a világgazdaságot jellemző folyamatos növekedés diszciplínáján.

Az 1950-es évek óta minden ország gazdasági és politikai szervezete egy célt tűzött ki maga elé: a GDP-vel mérhető növekedést. Eközben pedig keveset vagy egyáltalán nem foglalkoztak az ipari termelés és a folyamatos növekedés okozta környezeti károkkal.

A CDP – korábban Carbon Disclosure Project nemzetközi nonprofit szervezet, amely városokat és vállalatokat segít környezeti hatásaik feltárásában – 2017-ben publikált jelentése szerint a 100 legjelentősebb energiaipari vállalat felelős az 1988 óta globális szinten kibocsátott üvegházhatású gázok 70%-áért. Még megdöbbentőbb adat, hogy a globális ipari kibocsátás több, mint fele (51%) mindössze 25 állami vagy privát vállalkozásra vezethető vissza. A problémát azonban nemcsak az energiaszektorban kell keresni. Saját bevallásuk szerint az Egyesült Államok 15 legnagyobb élelmiszer- és italgyártó cége évente közel 630 millió tonna üvegházhatású gázt termel – többet, mint Ausztrália önmagában.

Nem kell azonban lemondanunk arról, hogy a növekedés álljon a vállalkozások középpontjában, a cél, hogy ez a növekedés „zöld növekedés” legyen. A beszerzési folyamatok, a gyártás és a terjesztés középpontjában a fenntarthatóságnak kell állnia, hogy a világ, amelyben élünk továbbra is lakható legyen azok számára, akikből a vállalatok végsősoron profitálnak. A folyamatot a kényszeres GDP növekedés helyett egy hármas cél motiválhatja: az üzleti haszonszerzés, az emberiség jóléte és a bolygó javának szolgálata.

Napjainkban már felismerhetők ilyen irányú törekvések nemcsak a lakosság, hanem a kormányzatok, illetve az ipari szereplők, nagyvállalatok részéről is. Az alábbiakban 5 példát ismerhetünk meg olyan környezettudatos és fenntartható kezdeményezésekről, amelyeket nagyvállalatok indítottak.

Chr. Hansen Holding, Dánia

kep2_8.jpg

Kép forrása: Food Business Africa és Oterra

A vállalat neve talán kevéssé ismert, a Chr. Hansen Holding azonban metaforikusan szinte minden falat ételben ott van, amelyet fogyasztunk. A dán cég biológiai tudományos munkája során a mezőgazdaság, az élelmiszeripar és a gyógyszeripar számára fejleszt természetes összetevőket tartalmazó termékeket, például:

  • Élelmiszerkultúrákat és enzimeket,
  • Probiotikumokat (különösen a bor-, hús- és tejipar számára) és gyógyszereket,
  • Étrend-kiegészítőket és ételszínezékeket,
  • Tápszerek, növényvédelmi szerek.

kep3_6.jpg

Kép forrása: Chr. Hansen | Let's grow a better world. Naturally. (chr-hansen.com)

A vállalkozás az ENSZ fenntartható fejlődési céljaival összhangban fogalmazta meg saját fenntarthatósági céljait, melyek többek között az élelmiszer-pazarlás csökkentésére és az antibiotikumok állattenyésztésből való kivezetésére koncentrálnak. A Chr. Hansen Holding munkája nemzetközileg is elismert, a vállalkozás 2019 óta folyamatosan szerepel a Corporate Knights 100 legfenntarthatóbb vállalkozás világranglistáján.

Banco de Brasil, Brazília

A Banco de Brasil a Corporate Knights legfenntarthatóbb vállalkozásainak ranglistája alapján a világ legfenntarthatóbb bankja, illetve Brazília fenntartható fejlődésének egyik katalizátora. A vállalati fenntarthatóság jegyében a bank zöld hiteleket nyújt és olyan projekteket finanszíroz, amelyek célja a környezetvédelem és fenntarthatóság. Ezzel egy egyszerű, ugyanakkor hatékony módot biztosít arra, hogy a hitelt igénylő ügyfelek által több pénzt fordítsanak a fenntarthatóságra. A Banco de Brasil hitelállományának egyharmadát teszik ki a zöld hitelekre fordítható összegek.

kep4_2.png

Kép forrása: Banco de Brasil

A bank hagyományos hitelnyújtási szolgáltatása mellett számos környezeti és társadalmi szempontból felelős terméket és szolgáltatást biztosít az ügyfeleinek. Speciális befektetési alapok és hitelkeretek állnak a felhasználók rendelkezésére, továbbá lehetőség van támogatások igénylésére a fenntartható mezőgazdasági tevékenységekbe való beruházások (pl. erdőtelepítés, erdőfelújítás, agroökológiai termelés, organikus termesztés, üvegházhatást okozó anyagok csökkentése stb.) megvalósításához.

A Banco de Brasil kezdeményezése és munkája számos nemzetközi környezetvédelmi és pénzpiaci szervezet elismerését kivívta már.

Ecosia, Németország

kep5_2.png

Kép forrása: Ecosia - the search engine that plants trees

„Ültess fákat, miközben böngészel a neten.” Ezzel a jelmondattal találjuk szembe magunkat, ha ellátogatunk a vállalat honlapjára. Az Ecosia egy internetes keresőmotor, amely a legtöbb hasonló szolgáltatáshoz hasonlóan hirdetések megjelenítésével szerzi bevételeit. A különlegessége, hogy a profit legalább 80%-át fák ültetésére szakosodott szervezeteknek adományozzák világszerte.

Az Ecosia bizonyos szempontból az erdőültetéshez való hozzájárulás egyik legegyszerűbb és legolcsóbb módja. Használatához nem kell mást tennünk, mint hozzáadni a bővítményt a böngészőnkhöz, a kereséseink számától függően pedig gyakorlatilag a saját otthonukból segítünk újra erdősíteni a bolygót. A keresőmotor ugyanúgy működik, mint bármelyik standard és már ismert szolgáltatás, a bővítmény beszerzésével a könyvjelzők és az előzmények sem tűnnek el. Egy fa telepítéséhez nagyjából 45 keresésre van szükség, az előrehaladásunkat pedig egy személyre szabott számlálón követhetjük nyomon.

Indítása óta az Ecosia világszerte több, mint 130 millió fa ültetéséhez járult hozzá 15 millió aktív felhasználó részvételével. A vállalat 16 országban több, mint 9000 telepítési helyet támogatott már.

LEGO, Dánia

kep6.jpg

Kép forrása: lego.com

Nehéz elképzelni, hogy egy vállalat, amely elsődlegesen műanyagot használ a termékeihez felkerüljön erre a listára, a LEGO azonban kiérdemelte, hogy megemlítsük a fenntarthatósági kezdeményezését.

A LEGO Csoport két ambiciózus célt tűzött ki: kizárólag fenntartható csomagolások használata 2025-ig, kizárólag fenntartható termékek forgalmazása 2030-ig. 2021-től egyszer használatos műanyag zacskók helyett a LEGO termékek csomagolásában újrahasznosított papírt találunk, illetve 2020-ban már 100 különböző típusú LEGO elem készült fenntartható anyagokból – további prototípusok pedig jelenleg is tesztelés alatt állnak.

A vállalat céljai között szerepel a termékeihez használt csomagolások mennyiségének csökkentése, valamint a 100%-os átállás megújuló energiaforrásokra a termelés során. A vállalat 400 millió dolláros ráfordítást különített el a fenntarthatósági menetrend megvalósítása érdekében. Ezalatt nemcsak saját termékeik és működésük során igyekeznek zöld célokat megvalósítani. A LEGO gyerekek oktatásával, a termékeik újrahasznosításával, illetve a gyártási folyamat szén-dioxid semlegessé tételével járul hozzá a környezeti fenntarthatósághoz.

A dán játékóriás tavaly 2016-hoz képest 5,8%-al javította hulladékgazdálkodását, a jövőben pedig a zero waste működés elérésére törekszik. 2020-ban a vállalat összes hulladékának 91%-a újrahasznosításra került (beleértve az öntőgépekből származó műanyaghulladék 100%-át).

Patagonia, Egyesült Államok

kep7_2.jpg

Kép forrása: Patagonia: An Industry Legend Since 1973 (papertrail.io)

A „fast fashion” térnyerése jelentősen megnövelte a ruhaipar káros környezeti hatásait. A ruhák megvásárlása, majd rövid időn belül való eldobása mellett komoly aggodalomra ad okot, hogy az iparágban továbbra is jellemző a bántalmazó munkaügyi gyakorlatok fennmaradása.

Az amerikai Patagonia kezdetektől fogva aktív és példamutatóan környezettudatos magatartással működik. A vállalat szövet termékeinek 64%-a újrahasznosított anyagból készül, emellett pedig organikus gyapotot használnak fel, ami 90%-al csökkenti a gyapot feldolgozása során a szén-dioxid kibocsátását és vízfogyasztását.

A Patagonia nyereségének 1%-át környezetvédelmi kezdeményezésekre fordítja (pl. kisvállalkozásokkal létesített partnerségeken és pályázati finanszírozáson keresztül támogatja a regeneratív biogazdálkodásra, vízmegőrzésre, fenntartható anyagfelhasználásra összpontosító vállalkozásokat), továbbá igyekszik online módon kapcsolatot teremteni a vásárlói és helyi, alulról szerveződő petíciók és kezdeményezések között. A vállalkozás arra ösztönzi ügyfeleit, hogy amikor megválnak a tőlük vásárolt termékektől, ne dobják ki azokat: javítási és visszavásárlási lehetőséget is biztosítanak a számukra.

 

A cikkben felsorolt példák csak egy kis szeletét mutatják be a világszerte megvalósuló vállalati fenntarthatósági kezdeményezéseknek, a létezésük mégis arról ad tanúbizonyságot, hogy akár közepes méretű vállalkozásokról vagy globális óriásokról legyen szó, egyre inkább előtérbe helyezik a fenntarthatóságot. A fogyasztói tudatosság nem csak a mindennapjainkban meghozott döntések és otthonunkban alkalmazott praktikák képezik részét – legalább olyan fontos, ha odafigyelünk arra is, hogy olyan cégtől vásároljunk, vegyünk igénybe szolgáltatást, amely ténylegesen is hozzájárul a környezeti fenntarthatósághoz.

 

Források:

10 Green Companies With Amazing Environmental Initiatives (blueandgreentomorrow.com)

Home - Banco do Brasil RI (bb.com.br)

Carbon-Majors-Report-2017.pdf (rackcdn.com)

Case Example: Climate change adaptation by Banco do Brasil | UN Global Compact

Chr. Hansen | Let's grow a better world. Naturally. (chr-hansen.com)

Corporate Honesty and Climate Change: Time to Own Up and Act | NRDC

Ecosia - the search engine that plants trees

Environmental & Social Footprint - Patagonia

The environmental benefits of Ecosia - The Boar

The LEGO approach to packaging sustainability - Packaging Europe

Sustainability reporting - Sustainability - About us - LEGO.com LU

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr9816656492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása