Ismerjük meg (jobban) a helyet, ahol élünk - II. rész
2021. szeptember 14. írta: Gyenes Fruzsina (EX ANTE)

Ismerjük meg (jobban) a helyet, ahol élünk - II. rész

A városi séták, mint azt az előző bejegyzésben láthattuk teljesen más „műfaj”, mint a turistáknak tartott idegenvezetés. Hazai közönségnek szólnak, és bár több vidéki városban – pl. Veszprémben, Sümegen, Pécsen – is tartanak tematikus sétákat, elsősorban a fővárosban lettek népszerűek.

 

Kiknek szólnak a városi séták?

A tematikus séták alapvetően mindenkinek szólnak, akit érdekel az építészet, a kultúrtörténet, vagy egy adott séta témája. A résztvevők, a látogatók zömében diplomások, akik a kultúrára áldozni tudnak és akarnak.

A 2018 óta működő Magyar Sétaszövetség Egyesülés két sétaszervező cég látogatói körében végzett, 1100 fős, online kérdőíves kutatása alapján a sétálók négyötöde nő, átlagéletkoruk 51 év, 86%-uk diplomával vagy doktori fokozattal rendelkezik. Több mint 90%-uk Budapesten és a főváros agglomerációjában él (Forrás: https://mtu.gov.hu/cikkek/2021-a-setak-eve-lehet-budapesten-2124). Az életkor szerinti megoszlásban azonban a cégek tapasztalatai nem feltétlenül egyeznek meg a felmérés eredményével. Az interjúk alapján a 30-50 éves korosztály számára egyaránt érdekesek a séták. Szinte mindegyik interjúalany megemlítette, hogy a nyugdíjasok gyakoriak az eseményeken valószínűleg, mivel bennük erős az emlékezés igénye, illetve számukra ez egy olyan időtöltési lehetőség, amelynek során emberek között lehetnek, és egy kicsit mozogni is tudnak.

A sétálók életkorát az is befolyásolhatja, hogy az adott szervező cégnek vannak-e külön gyerekek számára kínált sétáik. Azoknál a cégeknél, ahol van értelemszerű, hogy a látogatóik között a gyerekek magasabban reprezentáltak, mint a többi cég sétáinál. A nem kimondottan gyerekeknek szóló sétáknál azonban ritkább részvételük. Kivételt képez ez alól a Budapesti Séták. Noha a weboldalon külön menüpont a „Séta gyerekeknek”, a cég törekszik mindenki számára élvezhető programokat összerakni. „A honlapon külön menüpontban jelenítjük meg a felnőtteknek, a gyereknek szóló és a céges csapatépítő programjainkat, azonban az életkori határok ezeknél a kategóriáknál egyáltalán nem szigorúak, sőt! A kategóriák inkább az életkorok szerint tipikus témákat jelölik. Az átjárhatóságot úgy érjük el, hogy témától függetlenül igyekszünk megtalálni a metszetet a gyerek, felnőtt és idős korú vendégek nyelvezete, fizikai erőnléte, aktivitása között. Így a különböző generációk akár ugyanabból a családból vagy baráti körből együtt tudnak részt venni programjainkon.”

A Sétaműhelynek ugyancsak vannak külön gyerekek, családok számára szervezett sétáik, amelyeket a „Családi Kalandséták” menüpont alatt lehet megtalálni. „A gyerek sétákra általában az egész család eljön. Ezeknél igyekszünk intergenerációs sétákra, hogy a lehető legszélesebb réteg számára vonzó lehessen.”

A séták tematikája erősen meghatározza a sétáló közönséget. Vannak olyanok, amelyek inkább a férfiak számára vonzóak, mint például a római kori séták, a hadtörténeti séták, vagy a második világháborús ostrommal kapcsolatosak. A Korzózz Velünk! két sétája – a Bálteremtől a Tinderig. A párkeresés története Budapesten valamint a Miniszobrok nagy sétája pedig különösen vonzza a 30 év körülieket.
kep1_12.jpg

Forrás: Saját kép

A kép készítésének helyszíne: Szenes Hanna park

A képen Kolodko Mihály Szenes Hanna miniszobra látható

 

Létezik tematikus séta külföldön is?

Vajon egyedülálló, magyar sajátosság a városi, tematikus séta, vagy vannak ilyen séták külföldön is? A külföldi példák, minták tekintetében nagyon eltérő az egyes sétaszervezők véleménye. Van, aki szerint nem igazán van ilyen jellegű séta máshol. Van, aki a nagyobb városokat, pl. Berlint, Londont megemlítette, mint olyan minták, amelyekre érdemes figyelni. Van olyan cég is, aki igyekszik minél szélesebb skálán követni elsősorban a nyugat-európai nagyvárosok hasonló projektjeit. A külföldi piacot figyelő interjúalanyok azonban kiemelték, hogy sokkal kisebb mértékben vannak jelen külföldön ezek az események, mint itthon. Ennek okát a Hosszúlépés. Járunk? abban látja, hogy más a múltfeldolgozás nyugaton, mint itthon: „Amit mi csinálunk az egy pótlása annak, hogy az elmúlt rendszerekben nagyon sok mindenről nem lehetett beszélni, és azóta az a hivatalos intézményrendszer – pl. a közművelődési múzeumok –, amelynek az lenne a feladata, hogy a saját múltunkat minél jobban megismertesse velünk nem tudja betölteni ezt a feladatát, és ezért mi meg tudtunk jelenni ebben a résben.”.

kep2_10.jpg

Forrás: Saját kép

A kép készítésének helyszíne: Kaffka Margit köz-Szervián utca sarok

 

Mindegy, hogy melyik céget választom, ha részt szeretnék venni egy sétán?

A megkérdezett cégek kínálatát megnézve nagyon színes kép bontakozik ki előttünk. Igaz, néhány téma több cégnél is megjelenik, a szervezők séta-palettája különböző, így mindenki megtalálhatja a számára érdekeset. A cégek közti különbséget jól mutatja, ahogyan jellemezték magukat. A BudapestiSéták a hitelességet, az interaktivitást, a játékosságot, a felszín mögé nézést, és a környezettudatosságot emelte ki. A Hosszúlépés. Járunk? a kulturális, autentikus, analóg, budapesti, hazaszeretet kifejezésekkel jellemezte magát. Az ImagineBudapest szavai az innováció, a minőség, a megbízhatóág, a rugalmasság és a lelkesedés volt. A Korzozz Velünk! a magas szintű szakértelmet hangsúlyozta. A Sétaműhely számára az informatív, a kommunikatív, a proaktív, a kreatív, az innovatív, és alternatív hangsúlyos.

Nem csak a fenti kifejezésekből látszik, hogy a sétaszervezés piaca nem egységes, konformizált terület. Megnézve a cégek weboldalait különféle egyedi sajátosságokat találunk.

A Sétaműhely a járvány idején megalkotta a gyülekezésmentes sétákat, valamint Önjáró Sétalapot is lehet náluk vásárolni. Emellett ők a megkérdezettek között az egyetlenek, akiknél kedvező árú bérlet vásárlási lehetőség is van.

A Budapesti Séták környezetbarát csapatként definiálja önmagát. Ún. támogatói séták keretében elindítottak a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szakmai partnerségével egy, a budapesti vadon élő állatok lakhelyeit megóvó programot. Minden támogatói sétára megvásárolt jegy árából 100 Ft-ot a biológiai sokféleség megőrzésére fordítanak.

A Korzózz Velünk! esetében ki kell emelni a 2020 áprilisi fotópályázatukat valamint, hogy a séták során kihangosítót vagy fülhallgatós adó-vevő készüléket használnak, így távolabb is hallható a sétavezető hangja.

Az ImagineBudapest a többi sétaszervező cégtől eltérően külföldi turistáknak angol nyelven is kínál rövidebb, általában másfél órás, általánosabb, de tematikus programokat.

A Hosszúlépés. Járunk? missziója a sétákon túl a Wonder Woman kezdeményezés. A cég másik egyedisége, hogy nem csak Budapesten, hanem a Balaton mellett – Keszthelyen és Tihanyban – is szerveznek sétákat.

kep3_8.jpg

Forrás: Saját kép

A kép készítésének helyszíne: Ráth György villa kertje

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr3116688384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása