Siklóernyővel a város felett
2021. november 09. írta: Rikli Kornélia (EX ANTE)

Siklóernyővel a város felett

Felülről nézni a nagyvárost – egy olyan perspektíva, melyet légifotók, utasszállító repülőgép vagy magas épületek teteje, kilátópontok nyújthatnak. Budapest azonban különleges lehetőséget kínál számunkra, mert mindezt egy másik élménnyel párosítva is átélhetjük: siklóernyőzés közben. Egy intenzív kapcsolódási élmény a természettel és magával várossal, síri csendben, csak a szél és a város távoli zaját hallgatva, ahol úgy érezheted, Tiéd a világ.

kep1_13.jpg

Forrás: saját kép

Mi is az a siklóernyő?

Mindenekelőtt nem ejtőernyő és nem paplanernyő. De valóban azokból alakult ki, miután nemcsak ereszkedésre, hanem siklásra – hajtómotor nélküli, vízszintes irányban való haladásra – is alkalmas repülőeszközt szerettek volna elődjeink kifejleszteni. Tehát a siklóernyősök nem repülőgépből ugranak ki, hanem hegyről (vagy itthon inkább dombról) startolnak, esetleg csörlővel húzzák fel őket a talajról, ahogy a vitorlázógépeket. És nem sárkányrepülő, mert nem merevszárnyú, hanem egy karcsú íves kupola, melynek cellái levegővel telnek meg, s a pilóta kényelmes beülője zsinórokkal és hevederekkel van összekötve vele. A teljes felszerelés pedig egy (nagyobb) hátizsákba összecsomagolva elfér, ezzel is megkönnyítve a repülés kiindulási pontjáig való (sokszor gyalogos) eljutást. S bár első ránézésre ijesztő is lehet ez a nem túl stabilnak tűnő szerkezet, ahogy kiterítés után fej fölé húzott ernyővel a szakadék felé rohan vele a pilóta („mintha csak pár zsinóron lógnál egy szatyor alatt”), valójában nem különösen veszélyes, az ernyőkezelés elsajátításával és az időjárás kiismerésével minimalizálhatóak a kockázatok. A repülés által nyújtott szabadság érzése pedig semmihez sem fogható.

„És honnan szoktatok ugrani?”

Nem, ezt szögezzük le, nem ugrunk, hanem startolunk. Bár nem vagyunk egy alpesi ország, azért van néhány starthelyünk Nagy-Egedtől a Csobáncig, Szársomlyótól a Gerecséig. És abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy még a fővárosunk is büszkélkedhet, rögtön nem is eggyel: a Hármashatár-hegy, mely 495 méterre magasodik a város fölé, ideális terep a siklóernyősöknek, mindkét oldalán (Óbuda és Pesthidegkút felé is) van startolásra alkalmas tisztás, a hármashatárhegyi repülőtérnél pedig a kővári lankák a kezdő szárnybontogatóknak is gyakorlási lehetőséget kínálnak. A repülőtér ráadásul a hazai repülőélet meghatározó helyszíne már 100 éve, így a hely szellemiségét is áthatja a repülés szeretete, mely a természetben kikapcsolódni vágyó kirándulókkal, kutyasétáltatókkal, kerékpárosokkal kiegészülve egyedi miliőt teremt nem messze a nyüzsgő belvárostól.

kep2_11.jpg

Forrás: saját kép

Hogy adott napon melyik starthely használható, azt a szélirány (illetve a szélerősség) dönti el, startoláshoz szembeszél kell, illetve ennek köszönhetően alakul ki a domborzatot követő szél által az emelőtér is a gerinc mentén, így tartva a levegőben az ernyőket. Napsütésben a felmelegedett talajról elszakadó, felszálló légáramlatok (ún. termikek) is segítik a magasabbra emelkedést.

És mindezt teljesen szabadon?

Természetesen nem, szabályok a siklóernyőzésre vonatkozóan is vannak. Mivel a siklóernyő légi járműnek minősül, ezért ugyanúgy érvényesek rá a repülési és légtérhasználati szabályok, mint a többi repülő szerkezetre. Egyrészt magát a pilótajogosítást tanfolyam keretében lehet megszerezni, az ernyőnek érvényes műszaki vizsgával és felelősségbiztosítással kell rendelkeznie, startolásra pedig csak engedéllyel rendelkező starthelyek használhatók. Továbbá a légtérben a légi járművek meghatározott szabályok szerint közlekedhetnek, az ernyősök által is használt, nem ellenőrzött részében a látva repülés elve szerint repülnek, azaz a tájékozódáshoz nem használnak kötelezően légi navigációs műszereket. Ettől függetlenül a siklóernyősök számára is rendelkezésre állnak műszerek, például a vario, mely az emelkedés és a süllyedés mértékét jelzi barométer segítségével. Erre a Hármashatár-hegyen szükség is van, mivel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légterébe (TMA - Terminal Movement Area) tartozik, így itt csak tengerszint feletti 750 méterig engedélyezett emelkedni. Efölött már a leszállás előtti ereszkedést megkezdő utasszállító repülőgépek közlekednek, így nem ritka az ernyők felett párszáz méterrel elhaladó „nagyvasak” látványa.

Fontos szempont továbbá, hogy repülés közben figyelni kell egymásra (van légi KRESZ), valamint a tereptárgyakra is – minden, a szél útjába kerülő tárgy turbulenciát okoz, tehát magas épületek közé nem érdemes berepülni, és mindig kell, hogy legyen elérhető távolságban leszállásra alkalmas terület. Alapvetően minden starthelyhez tartozik egy kijelölt leszálló, bár előfordul, hogy erős szembeszél vagy nagy leáramlás miatt – melyben gyorsabban süllyed az ernyő – nem sikerül elérni addig, így a környéken lakók találkozhattak már kertjükben landoló pilótákkal is.

Kitekintés a nagyvilágba

Bár kevés helyen van lehetőség ilyen nagyváros feletti repülésre, de nem példa nélküli a világon. Optimális lehet még az óceánparti fekvés (pl. Lima, Rio de Janeiro, Fokváros), ahol közvetlenül a partról is elemelkedhetünk a víz felől fújó kedvező széljárásnak köszönhetően:

Az élmény megtapasztalásához pedig nem is feltétlenül szükséges magunknak megtanulni repülni, tandemben is reptetnek utasokat a tapasztalt pilóták, mely turisztikai szempontból sem elhanyagolható tényező a népszerű desztinációkban. Mindamellett, ha magad sajátítod el a repülés képességét, úgy láthatod a világot, mint a madarak, s Radnóti verse is új értelmet nyer („Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj”), mert már gép sem kell hozzá.

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr8616750432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása