Drótszamár 2.0, avagy a kizöldült segédmotoros kerékpár - már pályázati támogatással is elérhető
2021. november 17. írta: Janza Gábor (EX ANTE)

Drótszamár 2.0, avagy a kizöldült segédmotoros kerékpár - már pályázati támogatással is elérhető

Sokan tekintenek a mai napig rajongásuk tárgyként a kétütemű, füsteregető, csettegő-csattogó segédmotoros kerékpárokra, vagy ahogy a szakzsargon nevezi SMKP-okra. Mára kevés üzemképes egyed maradt, pedig a viszonylag egyszerű technika sokáig bombabiztosnak bizonyult, ám a 21. századra inkább gyűjteményi tárgyként tekinthetünk rá, mint naprakész közlekedési alternatívára. De mire pattanjon az, akinek a kerékpár a felhasználási igényeihez már túl kevés, a robogó vagy motorkerékpár pedig túl sok? És mit tehet, akit a magas költségek riasztanak el beszerzésüktől? A cikkben ezekre keressük a választ.

Vissza a gyökerekhez…

A kerékpár (vagy bicikli) egy emberi erővel hajtott kétkerekű jármű. 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el a mai formáját. Egykerekű típusát monociklinek, háromkerekű változatát pedig triciklinek hívják. Kerékpár szavunkat a világhírű magyar sportember, az első magyar úszó, első magyar sportlap alapító és első Balaton-átúszó Szekrényessy Kálmán (1846-1923) alkotta, kiben az első hazai kerékpározók egyikét is tisztelik. A „kerékpár” szó szinonimái: bicikli, bringa, bicaj, bicó, canga, cenga, kera, drótszamár.

Jó, rendben, mind láttunk már kerékpárt, ám érdekes tudni, hogy a mai nap ismert formája, és meghajtás módja sokat változott az évtizedek/évszázadok alatt. A bő két évszázados történelme során a kerékpár valójában egy futógépként indult, majd következtek a pedállal hajtható különböző technológiai megoldások, míg végül elérte mai formáját.

kep1_14.jpg

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ker%C3%A9kp%C3%A1r

 

És a történet folytatódik….

Ám a technológiai fejlődés, a kor kihívásai, és az életmód változása egy új megoldás felé terelte a gyártókat: megszületett a segédmotoros kerékpár. Ezek belsőégésű motorral szerelt, de pedállal és lánchajtással rendelkező járművek, melyeket azonban nevüktől eltérően nem a pedálhajtás segítésére, hanem inkább kiváltására használtak. Itthon a legismertebb típus talán a Csehszlovák Jawa gyártmányú Babetták voltak, melyek mára tényleg gyűjtői státuszba kerültek, mintsem napi használati eszközként tekintünk rájuk.

kep2_12.jpg

Forrás: http://www.babettak.infora.hu/babetta-tortenete-2/

 

Drótszamár 2.0

A rövid bevezető után elérkeztünk napjainkhoz, a 21. század technológiai és életszínvonalbeli realitásához, az elektromos rásegítésű kerékpárokhoz. Az elektromos meghajtású kerékpárok ugyan nem mai találmányok, az első példányokat már az 1930-as években elkészítették, ám ahhoz, hogy tömegtermék, és napi használati cikk legyen, az elektromotor és akkumulátor technológiának nagyot kellett fejlődnie, a kiegészítő elektronikáról nem is beszélve.

kep3_9.jpg

Forrás: ambringa.hu

 

Oké, szamár, de milyen?

Az elektromos kerékpárok osztályozása a folyamatosan fejlődő technológiák miatt nehézkes, azonban két fő irányként megemlíthetjük az úgy nevezett Pedelec és S-Pedelec kerékpárokat. A Pedelec típus a pedal+electric+cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor a kerékpáros teker. Nem rendelkezhet "gázkarral" mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie. A rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet.
A másik markánsan eltérő típus az S-Pedelec. Az „S” a speed, azaz sebességet jelöli. Ezeknél az elektromos kerékpároknál a rásegítés bekapcsolását nem csak a pedálozás megkezdése, vagy a pedálozási nyomaték megjelenése, hanem egy markolat elfordítása vagy gomb megnyomása is elindíthatja. A meghajtás segítségével elérhető végsebességük jóval meghaladhatja a 25 km/h-s sebességet, egyes modellekkel már 100 km/h körüli tempót is lehet kerékpározni.

Mivel a cikk megírása elsősorban figyelemfelkeltés és tájékoztatás, mélyebb technikai elemzésbe nem bocsátkozom, azt azonban érdemes elmondani, hogy bármelyik konkrét kerékpárt is választjuk, teljesen új dimenziókat nyit meg a közlekedésben, sportban, kikapcsolódásban.

 

És akkor a piszkos anyagiak…

Akár azt is kérdezhetném, hogy mi a közös a háborúban és az elektromos kerékpárokban? Hát mind a kettőhöz három dolog szükséges: pénz, pénz, pénz.

Sajnos az elektromos kerékpározás igen tőkeigényes tevékenység, különösen, ha nem bérelni, hanem birtokolni szeretnénk.

Egy ilyen bringa ára 200 ezer forinttól, bőven a milliós tartományig mozog, amely sokakat távol tarthat a beruházástól, ám szerencsére ezt a szakpolitika is felismerte, és pályázati támogatással igyekszik ösztönözni a lakosságot elektromos rásegítésű kerékpárbeszerzésére, melynek célja a gépjármű használattal szembeni alternatíva nyújtása, a fosszilis energiahordozók felhasználásának-, ezen keresztül a település levegőszennyezettségének csökkentése.

 

Pályázat - benyújtás, elbírálás, miegymás

A pályázat benyújtásának részletes feltételei a https://kerekpar2020.elektromobilitas.ifka.hu/ oldalon találhatóak, a legfontosabb tudnivalókat szedem csokorba a folyamattal kapcsolatban:

  • Pályázat a pályázati portálon (https://elektromobilitas.ifka.hu) keresztül nyújtható be, ügyfélkapus azonosítást követően az adatlapok kitöltésével, és a szkennelt dokumentumok csatolásával
  • Pályázni jogosult, aki: a) rendelkezik magyarországi lakóhellyel; b) a pályázat benyújtásától számítottan visszamenőleg legalább 3 hónapos folyamatos munkaviszonnyal / megbízási jogviszonnyal / szolgálati jogviszonnyal vagy vállalkozói jövedelemmel rendelkezik.
  • A támogatás mértéke:

Pedálszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpárok esetén a támogatás maximális mértéke a beszerzés időpontjában érvényes maximum bruttó 400.000 Ft-os eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 90.000 forint.

Nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpárok esetén a támogatás maximális mértéke a beszerzés időpontjában érvényes maximum bruttó 900.000 Ft-os eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 150.000 forint.

  • Elbírálási folyamat:

1. Befogadási feltételeknek való megfelelés vizsgálata. A beérkezést követően megvizsgálásra kerül, hogy: - a pályázat a benyújtásra meghatározott időszakon belül került benyújtásra; - a Pályázó a pályázati kiírásban meghatározott, a támogatás igénybevételére jogosultak körébe tartozik;

2. Formai és tartalmi vizsgálat. A Támogató az alábbi értékelési szempontrendszer alapján dolgozza fel a befogadott pályázatokat. - a Pályázó ügyfélkapus azonosítójával történt-e a pályázat benyújtása; - a Pályázó jogosult-e pályázatot benyújtani a Pályázati kiírásban rögzített feltételek alapján; - a pályázatban foglaltak megfelelnek a Pályázati kiírásban foglaltaknak;

3. Hiánypótlás, tisztázó kérdés: az esetleges hiányosságok, tisztázandó kérdések megválaszolására, dokumentumpótlásra rendelkezésre álló lehetőség;

4. Támogatói döntés: A pályázati kiírás II./1 pontjában meghatározott egyes benyújtási időszakok lezárultát követően 20 munkanapon belül a Támogató szakaszosan dönt az előterjesztett pályázatok:- támogatásáról, - elutasításáról.

5. A támogatás folyósítása: A támogatás finanszírozásának módja utófinanszírozás. A Támogatói Okirat hatályba lépésétől számított 180 nap áll a Kedvezményezett rendelkezésére a műszaki követelményeknek megfelelő elektromos rásegítésű kerékpár beszerzésére.

 

A cikk megjelenésekor (2021.novembere) a jelenleg meghirdetett pályázati konstrukció utolsó szakasza zajlik, ám mivel nagy az érdeklődés a támogatás iránt, várható, hogy újabb felhívás kerül majd kiírásra, a korábbihoz hasonló feltételrendszerrel, így aki pályázat benyújtásán gondolkodik, érdemes áttanulmányozni a kapcsolódó dokumentációt, mely a https://elektromobilitas.ifka.hu/ linken érhető el.

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr1216757470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2021.11.18. 08:55:21

a négyütemű 50 - 125 cm3-s motornal nem.fogtok soha a budos eletben fenntarthatóbb szerkezetet csinalni meg vagy 20 evig ah biztos.

Örömhernyó 2021.11.18. 09:39:35

@FILTOL: Így igaz. Ez a pedelec egy hóbort, hobbinak elmegy, de aki tényleg közlekedni akar, az vesz egy 50-90-100-115-125 cm³-es robogót. Ahogy itt Ázsiában ez normális. Ja, hogy itt könnyű jogsit szerezni, az adók alacsonyak (olcsóbb üzemanyag), minden sarkon van szervíz, így 1000 forintból megvan az 1000 km-enkénti olajcsere, az utak szélesek, külön robogós sávok vannak, az autós ha nem is jó vezető, de nem rosszindulatú.
Meg vannak rendes, nagy teljesítményű elektromos robogók (125-ös nezines motornak megfelelő, azzal összemérhető teljesítményűek), amiknek nagy részénél az akkut cserepontokon lehet cserélgetni havi előfizetési díj fejében. Az elektromos robogók kisebb része meg magát tölti.
Meg vannak biciklisek, akik sportolnak, szabadidejükben bicajoznak a hegyekben is.
Egy dolog nincs itt: pedelec. Mert egy túlárazott hobbitermék. Közlekedni nem való.

Ja, 125-ös motoron tudok 40 kilós csomagot és utast is szállítani, ezt nem csinálja utánam a pedelec. És nem heréig izzadtan esek be reggel a munkahelyre.

Persze Európában agyontámogatják a pedelecet, így terjed. Pedig ha a társadalom mobitását akarjuk előmozdítani, akkor 50-125 cm³-es benzines vagy rendes nagy teljesítményű elektromos robogók kellenének.

Én nem az elektromos hajtás ellen vagyok, de akkor legyen normális robogó méretű, teljesítményű, elrendezésű a gép, hogy szabadidőn kívül napi közlekedésre is lehessen használni.
A biciklit is szeretem, van két kerékpárom, de oda bőven elég a lábam ereje, meg egy jó kiosztású váltó.

wadcutter 2021.11.18. 09:50:19

MZP most mondja, hogy csökkenteni kéne a fogyasztást, Te meg itt a nagyobb teljesítményt részesítenéd előnyben. Az ember nem tudja már, hogy kinek higgyen. Szerintem meg a gyaloghintó lenne a legjobb megoldás. Két rabszolga alacsony fogyasztással.

erol 2021.11.18. 12:46:10

@Örömhernyó: Szar robogókat (nem elektromos) rég be kellett volna tiltani, elviselhetetlenül büdösek és zajosak. Beáll eléd a pirosnál a félhülye futár, mikor elindul nyomja az ember képébe a füstöt, a motor üveghangon visít, közben úgy gyorsul mint egy járókeretes nyugdíjas, legszívesebben kilőném mind az űrbe. Annyi más normális választás van: bicikli, rásegítéssel vagy csak simán, roller, gördeszka, riksa, az az egy kerekű izé, stb. Ha meg gyorsabban akar menni, vegyen normális motort, de a robogó mindennek az alja.

0x29a 2021.11.18. 13:41:56

@erol: Azért említették direkt a négyütemű robogókat, mert amiről te épp panaszkodsz, az a kétütemű. Azokat tényleg rég kukázni kellett volna, de a négyüteműek bőven megfelelőek.

kiskisutca 2021.11.18. 13:42:01

@erol:

Részben igazad van!
A kétütemű 50 cm3-is robogó tényleg hányadék!
De egy négyütemű 125 cm3-is már normálisan megy!
Az lenne a megoldás, ha azt is lehetne B jogsival vezetni.

Sajnos, most nem lehet, és ezért valószínűbben veszek egy pedelec-et, mint egy 125 köbcentis négyütemű robogót.
már nagyon nézem őket, bár tudom, hogy macerás a töltögetés.

Örömhernyó 2021.11.19. 07:55:51

@erol:
A négyütemű motor, robogó nem büdös, ha nem piszkálják a kipufogóját, nem is hangos. Az én négyütemű 125-ösömre rá kell hajolni, hogy halljam, hogy megy egyáltalán, pláne egy forgalmasabb utcában. Ami zajos, az a kiherélt kipufogó, tökmindegy milyen gépen van. A repedt kipufogós Suzuki Swift meg VW Golf is hangos.

@kiskisutca:
@0x29a:
Van amúgy négyütemű 50-es robogó is. Mondjuk nem nagyon gyorsul, de a hülye európai (főleg magyar) jogsiszabályok miatt forgalmazzák ezeket Magyarországon is. Nem büdösek, mint a kétütemű 50-esek, de nem is mennek annyira. Lakott területen belül lemegy az is munkába járni. Csak 50-es robogóval utast nem lehet szállítani, ami egy nagy hátrány. Amúgy egy párnak, szülő-gyerek párosnak a robogó nagyon jó megoldás lenne munkába, iskolába járáshoz, boltba elugráshoz autó helyett, de ahhoz nem 50-es kellene, mert azon egy ember közlekedhet csak.

kiskisutca 2021.11.22. 07:41:21

Egy kétszemélyes 125 köbcentis motor teljesen más kategória, mintegy rási (rásegítős bringa).

A 125-ös jobban tudja helyettesíteni az autót, de korlátozottabb helyre juthatsz el vele. A rásit feldobhatod az autós bringahordóra is, és belvárosi sétálóutcában is használhatod.

Talán még egy brutál roller, ami ebben a ligában játszik.
süti beállítások módosítása