Ronda és finom - a Tesla Cybertruck forradalma
2020. augusztus 05. írta: Janza Gábor (EX ANTE)

Ronda és finom - a Tesla Cybertruck forradalma

nyito.jpg

Sokan emlékezhetnek még a Nestlé Chokito nevű édességére, melynek reklámszlogenje a „Ronda és finom” volt, ami a csokiszelet szokatlan külsejére és kellemes ízére utalt. Mint sok jó dolog, az évek alatt ez is eltűnt a boltok polcairól, ám most itt van egy termék, amelyik joggal viselhetné a már idézett szlogent. És hogy mitől olyan finom a Cybertruck? A cikkből kiderül!

De mitől is olyan forradalmi ez az óvodás rajzokat megidéző designnal megáldott villanyszörny?

A formabontó külső ugyanis nem öncélú, hanem minden eleme a gazdaságosságot szolgálja. Furcsán hangzik ez egy körülbelül 3 tonnás gigásztól, ám néhány pontba szedve bemutatom, hogy miért igaz ez mégis.

1. Karosszéria

Az első szembetűnő különbség talán bármilyen létező autóhoz képest, az a rendkívül szögletes, homogén karosszéria melyet csak itt-ott tör meg 1-2 fényszóró vagy ablaküveg. A design és anyagválasztás nem véletlen, hiszen az önhordó szerkezetet hengerelt acéllemezből munkálják meg, sokkal kevesebb formázással és illesztéssel mint bármilyen más hagyományos autó esetén. Az eredmény egy rendkívül ellenálló, könnyen előállítható és javítható gépváz, melyet a hagyományoshoz képest töredék áron és területen lehet gyártani.

Ne feledkezzünk meg a karosszéria részeként az ablaküvegekről sem, melyek ragasztott rétegelt üvegek, rendkívül jó mechanikai és akusztikai tulajdonságokkal. A marketing anyagok egyenesen golyóállónak titulálják, de azért a bemutatón láttuk, hogy „lámpalázas” volt a prototípus. Minden esetre az, hogy síküvegekkel dolgoznak hajlítottak helyett, szintén a gyártást egyszerűsíti és költségeit lefaragja.

tesla-cybertruck.jpg

Nem csak a gyártási előnyök fontosak, hanem az üzemeltetés is, ebben is élen jár a Cybertruck formája. Hivatalos adat még nem jelent meg róla, légellenállás tényezőjét a szakértők 0.39 értékre becsülik, ami lényegesen kedvezőbb adat, mint a konkurens Ford F150 0.59-es értéke. A cég vezetője Elon Musk szerint további erőfeszítésekkel ezt az értéket 0.3-ra tudják levinni, amely már személyautók tekintetében is elfogadható érték. Az így elért kedvező aerodinamikai tulajdonságok főleg magasabb sebességnél előnyösek, kevesebb energiát emészt fel a légellenállás leküzdése, mint a rivális modelleknél.

2. Fényezés

Ezt a bekezdést röviden le is zárhatnánk, mivel az autónak nincs fényezése. De miért is fontos ez?

Az autógyártásban hagyományosan fényezéssel látják ez a járműveket, mely rengeteg technológiai lépésből áll, jelentős mennyiségű alapanyag és energia felhasználásával. Iparági elemzők szerint gyáranként körülbelül 100-150 millió USD takarítható meg, ha teljesen kihagyják a gyártásból a fényező és karosszériaüzem felépítését. Az eredmény tehát jelentős, így a járművek bekerülési költsége is csökken, vagyis olcsóbb terméket kapunk a gyártósor végén, vagy magasabb hasznot, esetleg ezek tetszőleges kombinációját.

cybertruck-1-1-1280x720.jpg

3. Hajtás

Arról az alap felvetéstől, hogy az elektromos autózás önmagában mennyire szennyező a belsőégésű motorokkal szerelt autókhoz képest nem szeretnék állást foglalni, mint ahogy arról sem, hogy egyáltalán szükség van-e ekkora méretű járművekre, pláne ekkora számban.

Az azonban biztos, hogy ebben a szegmensben nem az alacsony fogyasztásról és károsanyag kibocsájtásról híresek a gépkocsik, így minden nemű zöldítés üdvözlendő. A számok nyelvén ez annyit tesz, hogy a közel 3 tonnás monstrum, a várakozások szerint egy feltöltéssel modelltől függően 540-1080 km megtételére lesz képes, kb. 3L/100km-nek megfelelő fogyasztás mellett úgy, hogy a lokális légszennyezés nem jelentkezik.

tesla-cybertruck-vs-ford-f-150.jpg

+1 Marketing

Annyira sokkoló és innovatív az új Tesla modell, hogy a közösségi média véleményvezérei egyből rávetették magukat, és pár nappal a megjelenések után özönleni kezdtek azok a videók, postok amelyben elmondják, hogy miért rendeltek Cybertruckot. És hogy miért hatalmas dolog ez? A Tesla egy centet sem fizet ezeknek a szereplőknek ezért, cserébe viszont óvatos becslések alapján 5 kiemelt Youtuber néhány napos ténykedése több mint 1300 eladott kocsit eredményezhet, több mint 75 millió dollár értékben. (https://marketingexamples.com/referral/tesla-marketing-strategy)

tesla3.jpg

És hogy mekkora a felhajtás a cég, annak vezetője, és úgy általában minden Tesla termék irányába?

Az idézett cikk jól sommázza: Képzeljük csak el, hogy lenne képes bármelyik másik autógyártó egy a világsajtó szeme láttára két betört ablak után 250 ezer megrendelést bezsebelni az első nap? Hát…

Végül pedig a Tesla vezérének Elon Musknak a néhány héttel ezelőtti Tweetjével zárnám a gondolataimat a marketing témakörében, azaz „Aki irányítja a mémeket, irányítja az Univerzumot”

 

Összegezve

Az, hogy mekkora műszaki és gazdasági siker lesz a Cybertruck egyelőre nem tudni, az azonban biztos, hogy a puszta bemutatása felforgatta az autógyártás piacát. Ha beválik Musk és csapatának terve, akkor a gépjárművek tervezésének és gyártásának módja változhat meg a következő évtizedben. Hogy a hazai utakra mikor kerülhet először a nem mindennapi pick-up azt nem tudni, de, hogy sok munkát ad majd az orvosoknak a sok kiugrott nyak és leesett áll visszaugrasztása amikor ez megtörténik, az szinte biztos.

 

Felhasznált fényképek forrása:

https://images.app.goo.gl/NVWPhgh1hiJ3g3wX8

https://images.app.goo.gl/PY3tmtofGtmrZKLf8

https://images.app.goo.gl/ASLckoAEUaWmcj4Y7

https://images.app.goo.gl/NRjcsXzyrZ69QrKa8

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr9816105394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Expi 2020.08.06. 11:21:05

Semmi szükség ezekre a 3 tonnás agyament vackokra. És igen, megtakarítható egy rakás pénz, ha nem festik le. Kérdés, hogy a rozsdamentes acél gyártása/felhasználása mennyivel kerül többe, és mennyivel szennyezi jobban a környezetet? És mennyivel fog többe kerülni az adófizetőknek, ha az átlag 1,5 tonnás autók helyett ilyen 3 tonnás vackok fogják az utat koptatni ... És végül, vajon mi is lenne a világgal, ha valahol esetleg nem Elon Musk újabb és újabb hülyeségét szajkóznák egész nap ...

xm95 2020.08.06. 12:42:20

@Expi: És végül, vajon mi is lenne a világgal, ha valahol esetleg nem Elon Musk újabb és újabb hülyeségét szajkóznák egész nap ...
Hát, ööö... nem lenne Spacex, nem lenne Solarcity, nem lenne Tesla, nem kezdték volna a nagy autogyárak őrült iramban fejleszteni az elektromos modelleket, nem kezdték volna el a világon mindenütt hozzáférhető internet, a Skylink fellövését. A Hyperlooprol meg a Boring Companyrol most nem beszélek, mert még nem működnek. Szólj, ha valamit kihagytam.

xm95 2020.08.06. 12:42:22

@Expi: Ja, és még valami. Attól, hogy neked nincs rá szükséged, másnak még lehet.

Boba0514 2020.08.06. 13:39:11

@Expi: Nem a másfél tonnás szeméjautók alternatívájaként fejlesztik ezeket, hanem teherautók hejett, mint pl. a cikkben is említett Ford F150... Az, hogy neked semmi se jó, nem más hibája.

steery 2020.08.06. 14:32:28

Ezt a kocsit minimális átalakítások után használni lehet majd a Holdon, a Marson, a Cereszen, a Ganümédészen is. Nem mellesleg pedig az utcai zavargásoktól és lövöldözésektől súlytott Amerikában ideális jármű a városi csatatereken való közlekedésre (SUB: Sub Urbian Battlefront). Ha ebben furikáznának a négerek, talán sokkal kevesebbet tudnának igazoltatás közben véletlenül lelőni a rendőrök, mert a golyók nem mennének át a karosszérián.

Expi 2020.08.07. 08:05:23

@xm95: Igen, világmegváltó az az ember. Tiszta Steve Jobs. Az autógyárak meg tényleg őrült iramban fejlesztenek: a kvóta miatt. (Ami egyébként rendben is van, de nehogy már ezt is Musk-nak köszönjük már meg). Valamint nem hiszem, hogy a világ minden egyes eldugott pontjára kell internet, és azt sem hiszem, hogy mindenkinek állandóan utaznia kell A-ból B-be a lehető leggyorsabban (Skylink, HiperLoop). Pont ezektől tart a bolygó ott, ahol. Vagyis a kihalás szélén. És azt se szeretném, ha a fejembe csipet ültetnének, ahogy ez a remek ember most éppen tervezi. Senkinek ne legyen kétsége, ha egyszer sikerül neki, akkor csak idő kérdése, és mind megkapjuk, akár akarjuk, akár nem. Amúgy végül is mindegy, mit mondok, tisztára úgy érzem magam itt, mint egy Apple fórumon....

kárárámaispj 2020.08.07. 08:05:24

@xm95: Na, hallottunk egy igazi ostoba fanboyt.
"nem lenne Spacex, nem lenne Solarcity, nem lenne Tesla,"
Ja. Zokogna a világ.
" nem kezdték volna a nagy autogyárak őrült iramban fejleszteni az elektromos modelleket, "
Hát, azért elkeserítselek? Volt egy rakat elektromos autó a tesla előtt is. Csak azok a fránya gyárak próbáltak a népnek hozzáférhető autókat csinálni, mint az elektromos saxo, meg leaf. Nem pedig a felső tízezernek egy játékot, 20-30 milláért mint Musk.
"nem kezdték volna el a világon mindenütt hozzáférhető internet,"
Arra tényleg rohadt nagy a szükség. Nyilván a kongói négernek is nagyon kell valahol a Solonga parkban hogy facebookolhasson.
"A Hyperlooprol meg a Boring Companyrol most nem beszélek, mert még nem működnek." Meg nem is nagyon fognak soha.
Elég sokat elárul azért emberek agyi kapacitásáról, akik a "csőpostában átlőjük az embereket a másik városba" elképzelést komolyan veszik.