Virtuális asszisztencia - munkavállalói oldalról kezdeményezett atipikus önfoglalkoztatási forma
2021. december 14. írta: Kiss Márton Adrienn és Gyenes Fruzsina (EX ANTE)

Virtuális asszisztencia - munkavállalói oldalról kezdeményezett atipikus önfoglalkoztatási forma

kep1_15.jpg

Forrás: Saját kép

A Munka Törvénykönyve számos atipikus, a megszokottól eltérő foglalkoztatási formát tesz lehetővé. Ilyen a részmunkaidős foglalkoztatás, a munkaerő-kölcsönzés, bedolgozói munkaviszony, több munkáltató által létesített munkaviszony, munkakör megosztás, behívás alapján történő munkavégzés, egyszerűsített foglalkoztatás (EFO), illetve a távmunkában való foglalkoztatás. A virtuális asszisztencia azonban nem szerepel a jogszabályban. A következőkben ezt a témát járjuk körül. Ebben segítségünkre lesz Kiss-Márton Adrienn, HR szakember, a Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület elnöke.

 

Ki a virtuális asszisztens?

A Virtuális Asszisztensek Magyarországon Egyesület honlapján (eredetileg Adrienn által indított blogon jelent meg itthon először) azt olvashatjuk, hogy a virtuális asszisztens, egy gyűjtő fogalom, amelyet azokra a magasan képzett szakemberekre használunk, akik virtuálisan, a távolból segítenek egy-egy vállalkozásnak (vagy akár egyszerre többnek is), támogatják annak működését. A definíció magában hordozza, hogy ez is a tipikustól eltérő munkavégzési forma, azonban nem munkavállalói keretek között valósul meg, hanem saját vállalkozás keretében. A virtuális asszisztenciát ellátó virtuális asszisztensek önfoglalkoztatók, saját vállalkozásuk keretein belül szabadúszóként értékesítik szaktudásukat.

A vállalkozások oldaláról megközelítve ez azt jelenti, hogy bizonyos adminisztratív feladat típusokat ki tudnak szervezni alvállalkozónak. A munka kiszervezése Magyarországon sem új jelenség, sok cég már évek, sőt évtizedek óta kiszervezi a pénzügyi, a jogi, és sok esetben a marketing feladatait is. Hazánkban tehát a magas szintű, specifikus szaktudást igénylő feladatkörök kiszervezése az elterjedt. A virtuális asszisztensek szaktudása, képzettsége, tapasztalata azonban szerteágazó, sokkal több területen tudják kiszolgálni a cégeket – vagy inkább tudnák kiszolgálni, ha lenne rá kereslet.

Kiss-Márton Adrienn 2012 óta fordít nagy gondot a virtuális asszisztencia népszerűsítésére, elfogadtatására hazánkban. Ennek részeként 2017 szeptembere óta évente 2 alkalommal a virtuális asszisztensek körében online kérdőíves kutatást végez, amelynek keretében igyekszik felmérni a virtuális asszisztencia legújabb tendenciáit, valamint a piac alakulását és az eredmények függvényében módosítani az általa írt definíción. A felmérések alapján napjainkban a virtuális adminisztrációs szolgáltatások közül az alábbiak a leggyakoribbak:

  • Social media
  • Személyi asszisztencia
  • Ügyviteli munkák
  • Tartalomgyártás
  • Projektek koordinálása
  • Könyvelési anyag előkészítése
  • Képek keresése/formázása
  • Ügyfélszolgálat
  • Weboldal karbantartása
  • Kimutatások készítése

 

Miért lesz valaki virtuális asszisztens?

A virtuális asszisztensi utat választók számára az egyik fő cél, hogy függetlenedni tudjanak a munkába járás kötöttségeitől. Ennek oka elsősorban az élethelyzetük, pl. kis gyerekkel vannak otthon. „Kvázi a munkavállalói mivoltukat élik tovább vállalkozói formában, párhuzamosan több ügyfelet kiszolgálva, jellemzően hosszú távú ügyfélkapcsolatokkal, együttműködésekkel”. – magyarázza Adrienn. „A virtuális asszisztensek számára fontos, hogy több cégnek dolgozzanak, egyrészt mivel vállalkozóként az egy ügyfél nagyon rizikós, másrészt jellemzően egy cég kiszervezett feladatai sem kötnek le heti 40 órát.” – teszi hozzá.

A virtuális asszisztenssé válás oka lehet továbbá egy olyan másodállás keresése, amelynél otthonról, szabadidejükben dolgoznak, esetlegesen olyan munkát végezve, amelyet a munkahelyükön is ellátnak. Ugyancsak motiválhat sokakat a munkáltatói-munkavállalói viszonyrendszerből való kiszállás igénye. Az Egyesület 2020-as kutatásából az derült ki, hogy a virtuális asszisztensek szerint, amíg a munkaviszony egy hierarchikus, alá-fölé rendeltségi viszony, addig a vállalkozói szerződéssel létrejön egy partneri kapcsolat, amelyben a virtuális asszisztens sokkal jobban motivált és proaktívabb, mint a munkavállaló.

Sok munkavállaló szereti a rugalmas, atipikus munkavégzési formákat. A Covid-19 járvány lehetőséget adott a munkavállalóknak, ha kényszerből is, de éljenek az atipikus foglalkoztatás formáival. A munkáltatók azonban – annak ellenére, hogy az elmúlt több, mint egy évben meggyőződhettek az atipikus munkavégzési formák hatékonyságáról – szívesen tértek vissza a hagyományos, megszokott munkavégzési módhoz, amikor erre újra lehetőségük volt. A munkahelyi munkavégzés azonban kevésbé hatékony, mint az otthoni, sok a zavaró tényező, ráadásul a napi 8 óra alatt valójában nagyjából 6 órát dolgozunk hatékonyan, így egyre többen választják a virtuális asszisztencia adta munkalehetőséget annak érdekében, hogy munkavégzésük rugalmas és hatékony jellege megmaradhasson. Természetesen fontos megemlíteni, hogy a homeschooling-gal ötvözött home office hatékonyságát nem szabad összekeverni a „békeidőben” végzett home office munkaórákkal.

 

A virtuális asszisztencia előnyei

A munkáltatók többsége bizalmatlan az atipikus foglalkoztatási formákkal szemben, többek között mivel úgy érzik, távolról nem tudják megfelelően ellenőrizni a kollégáik munkavégzését. A virtuális asszisztensek azonban az esetek 90%-ban távolról tartják a kapcsolatot az ügyfeleikkel vannak, akikkel személyesen soha nem is találkoznak. A nem a szervezet részeként, távolról történő munkavégzéshez ma már számos applikáció, platform áll rendelkezésre, melyek között mindenki megtalálhatja az igényeinek megfelelőt, így a munka lehet ugyanolyan hatékony. Adrienn tapasztalatai azt mutatják, hogy a munkáltatók számos feladat esetében ódzkodnak annak kiszervezésétől. Ennek oka elsősorban az, hogy attól tartanak, ezáltal egy kívülálló belelát a céges folyamataikba, ellophatja a céges know-how-kat. „Ez a veszély azonban egy munkavállaló esetében ugyanúgy fennállhat. Ennek kiküszöbölésére, ahogy a munkavállalóval, úgy a virtuális asszisztenssel is érdemes titoktartási szerződést kötni.” – javasolja Adrienn.

Miért éri meg tehát egy vállalkozásnak virtuális asszisztenst szerződtetni? Elsősorban, amit mindenki ki szokott emelni azért, mert a virtuális asszisztensek vállalkozók, így a velük szerződéses viszonyban álló ügyfeleiknek nincs dolga a munkabérrel, a járulékokkal, valamint a munkaviszonnyal kapcsolatban felmerülő egyéb teendőkkel – pl. üzemorvos, irodai infrastruktúra, de ennél sokkal fontosabb előny a szintén vállalkozói attitűd, a probléma ismeret, a proaktív munkavégzés, feladat orientáltság. Az online vállalkozástámogató asszisztens leveszi a feladatok – egy részének – terhét a cégvezető válláról, így a vezető nem aprózódik el a napi feladatokban, tovább tudja fejleszteni a vállalkozását, a növekedésre tud koncentrálni. Fontos szempont lehet továbbá, hogy vállalkozóként az asszisztens tudja, hogy egy másik vállalkozónak milyen problémái vannak, mire van szüksége.

A virtuális asszisztens és az ügyfele között a kapcsolat jellegéből fakadóan partneri a viszony, együttműködő felei egymásnak egy közös cél elérése érdekében, amely sok előnyt jelent a megbízó számára. A virtuális asszisztensek feladat – és nem munkaidő – orientáltak, így gyorsabban végzik el a rájuk bízott munkákat. Egy alvállalkozó virtuális asszisztens jobban magáénak érzi a feladatokat, az ügyfél sikerét, mint egy munkavállaló. Ha nem így lenne, valószínűleg már nem dolgoznának együtt.

Összességében elmondható, hogy mivel a rugalmas foglalkoztatás Magyarországon még gyerekcipőben jár, nem meglepő, hogy vannak olyan munkavállalók, akik saját kezükbe veszik az irányítást és önfoglalkoztatóként, szolgáltatást nyújtva látnak el képzettségüknek, végzettségüknek megfelelő feladatokat, amely lehetővé teszi számukra a rugalmas időbeosztást. Ez a forma azonban nem csak az asszisztenseknek előnyös. A virtuális asszisztencia megoldást jelenthet a képzett munkaerő hiányára egyes szakterületeken, a nők számára a gyorsabb és hatékonyabb munkaerő-piaci reintegrációra, a munka-magánélet egyensúlyának megteremtésére. Ennek ellenére még nagyon kevés cég használja ki ezt a lehetőséget. Természetesen ez a munkavégzési forma nem való mindenkinek, valamint nem minden munkakörben kivitelezhető, azonban a cégek HR ügyekkel foglalkozó kollégáinak egyre inkább érdemes ezt a lehetőséget is számba venni.

A bejegyzés trackback címe:

https://urban21.blog.hu/api/trackback/id/tr8116783282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása