Forrás: Interreg Europe
A zöld közbeszerzések alapkövetelménye, hogy az eljárásban résztvevő áruk, szolgáltatások, építési munkálatok közül a környezetet legkisebb mértékben terhelő kerüljön kiválasztásra[1]. A magyarországi zöld közbeszerzési stratégia[2] továbbá él a kiegészítéssel, miszerint az eljárás tárgyára általánosan vonatkozó kötelező előírásokon túlmenően figyelembe vett környezeti szempontok érvényesülése esetén beszélünk zöld közbeszerzési eljárásról.
Bizonyos termék- és szolgáltatáscsoportok esetében uniós szintű követelményrendszer rendelkezésre áll[3], azonban a szabályozás tagállami hatáskörbe tartozik. Magyarországon a jelenleg hatályos közbeszerzésekről szóló törvény[4] lehetővé teszi a környezetvédelmi szempontok alkalmazását, nem létezik viszont kötelező érvényű előírás, kivéve egyes szakterületeket pl. a közúti közlekedés, energetika.
Hazánkban a zöld közbeszerzések nem túl gyakoriak, 2021-ben nemzeti eljárásrendben lefolytatott zöld, környezetvédelmi szempontot tartalmazó eljárások aránya mindössze 10% volt.[5] 2027-re stratégiai célkitűzés ezen arányszám 30%-ra növelése.
1. ábra Zöld közbeszerzések aránya Magyarországon 2012-2021Forrás: KSH
Zölden közbeszerezni sokféleképpen lehet. A műszaki leírásban alkalmazott életciklus szemlélettel az ajánlatok elbírálásánál a termék használatának, a szolgáltatás nyújtásának vagy az építési beruházás teljes folyamatának így pl. kutatás-fejlesztés, gyártás, kereskedelem, szállítás, üzemeltetés, felhasználás, karbantartás, ártalmatlanítás szakaszainak a környezeti hatásaira is kiterjeszthetőek a bírálati szempontok. A környezetvédelmi szempontok igazolása meglévő címkékhez is köthető, amellyel megkönnyíthető a bírálati eljárás. Az értékelési szakaszban az ár mellett megjelenő minőségi szempontok megfelelő súlyozásával, illetve az életciklus teljes költségének figyelembevételével, valamint zöld szerződéses feltételek meghatározásával érvényesíthetőek a fenntarthatósági szempontok.
A következőkben néhány hazai és nemzetközi jó gyakorlatot veszünk szemügyre a zöld közbeszerzések témaköréből.
Magyar Zene Háza
Magyar Zene Háza
Forrás: Közbeszerzési Hatóság
2022-ben a Közbeszerzési Hatóság ’Közbeszerzési Nívódíj’ Építési beruházás kategóriájában a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. Magyar Zene Háza generálkivitelezési munkáinak elvégzése című projekt nyert. Az eljárás során különböző fenntarthatósági követelményeket határoztak meg számszerűsíthető formában: társadalmi és gazdasági fenntarthatóság, menedzsment, területhasználat, környezetrendezés, közlekedés (alternatív közlekedési módok támogatása), erőforrás-hatékonyság, energiagazdálkodás, komfort, vízgazdálkodás. Az értékelésekor a Fenntarthatóság, környezetvédelem és favédelem szempontját 15%-os súlyszámmal vették figyelembe.
A műszaki leírás feltétele volt, hogy a BREEAM minősítési rendszer követelményeinek megfeleljen a kivitelezés, azaz például az elbontott anyagok 95%-a újrahasznosításra kerüljön, a felhasznált faanyag származását igazolják. A kivitelezésnél olyan szempontokat is figyelembe vettek, mint pl. a munkatérmegvilágítás, a reggeli gépindítás megfelelő időzítése az élő környezethez igazítva és megújuló energiaforrások széleskörű használata (geotermikus talajszonda). Az épület hűtését távhűtéssel biztosítják, amelyet a közeli Műjégpálya nyáron fölösleges energiakapacitása biztosít. A projektcsapatban ökológus és favédelmi szakértő is dolgozott.
Berlini Humboldt Egyetem
A zöld közbeszerzések alapelvei közé tartozik a körforgásos gazdaság és a hulladékminimalizálás, így az újrahasznosított alapanyag minimális arányának a műszaki leírásban való rögzítése jó gyakorlatnak bizonyult. 2013-ban a berlini Humboldt Egyetem új élettudományi laboratóriumának felépítéséhez egy kísérleti projekt keretében ösztönözte az újrahasznosított beton nagyobb mértékű felhasználását az építőiparban. A kivitelezés során kb. 5400 m3 minősített „körforgásos” újrahasznosított betont építettek be, amellyel a hagyományos anyagokhoz képest a termeléshez és szállításhoz szükséges energia 66%-át, valamint a kapcsolódó CO2-kibocsátás 7%-át megtakarították.
BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft.
Ajánlatkérőként az okos világítás kialakítás céljából 7000 db energiahatékony LED-es közvilágítási lámpatest beszerzését indították el 2021-ben. Az ajánlatkérő innovációs célként a közvilágítás korszerűsítését és „zöldítését” egyedileg cserélhető és javítható, LED lámpatestek beszerzésével írta elő. A beruházás eredményét életciklusköltség számítással támasztották alá. Az eljárásban alkalmazott értékelési szempontrendszer az innovatív termékre vonatkoztatva 40%-ban a teljesítményt, 20%-ban az élettartamot értékelte.
Budapest
Forrás: Közbeszerzési Hatóság
A projekt számszerűsíthető eredményeként csökkent kb. 40%-kal a fogyasztás éves szinten, ami közel 2 millió kWh energia-megtakarítás jelent. Egyúttal minimum évi 750 tonna CO2 kibocsátás csökkenést és bruttó 80 millió Ft költségmegtakarítást is elértek a beruházással.
Budapest Főpolgármesteri Hivatal
A Főpolgármesteri Hivatal Klíma- és Környezetügyi Főosztálya 2023-tól rendelkezik az épületek és az utak építésénél használt építőanyagok életciklus elemzésére és költségszámítására vonatkozó módszertannal, amely annak érdekében készült, hogy a zöld közbeszerzési rendszer kereteit előkészítsék. A módszertan alapján javasolt a termékek karbonlábnyomát hitelesen igazoló dokumentum bekérése, a minél hosszabb élettartamú, minél magasabb újrahasznosított anyagtartalmú építőanyagok beszerzése; a tételek minél zöldebb és kevésbé fosszilis energiamixszel rendelkező gyártóktól való beszerzése; a szállítási távolság csökkentése és a kisebb kibocsátású szállítási módok előnyben részesítése. A keretrendszer segíti a jövőbeli zöld közbeszerzések kiírását és megvalósítását.
Tampere
2021-ben Tampere Városi Környezetvédelmi Osztálya egy Finnországban addig egyedülálló eljárást kezdeményezett az egyik központi utca felújításához kapcsolódóan. Design@Build konstrukcióban a szerződés útépítésre és közvilágítási munkálatok elvégzésére vonatkozott. Az eljárás során cél volt az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású termékek előnyben részesítése. Kiválasztási kritériumként minősített környezetvédelmi szabványt vagy legalább egy korábbi, újrahasznosított építőanyagot tartalmazó referenciát írták elő.
Yliopistonkatu utca, Tampere
Forrás: GPP Good Practice
Az EU által megfogalmazott közutak tervezéséhez, építéséhez és karbantartásához kapcsolódó zöld közbeszerzési előírásai alapján a hulladéktermelést nyilvántartásba kellett venni és talajkezelési, valamint szelektív hulladékgyűjtési tervet készíteni, a város által előírt sztenderdeknek megfelelni a munkálatok során és jól számszerűsíthető fenntarthatósági indikátorokat teljesíteni úgy, mint pl.: 50%-ban újrahasznosított aszfalt használata, 70%-ban a keletkezés helyén újrahasznosított anyag.
Yliopistonkatu projekt céljai összefoglalóan
Forrás: GPP Good Practice
Az értékelésnél a minőségi szempontok 30%-os súllyal kerültek beszámításra, amelyek a környezetvédelmi vállalásokon alapultak, számszerűsített indikátorok mentén, sávos pontozással. A folyamat szintén innovatív eleme, hogy széles körű vállalati interjúk előzték meg a beszerzési kritériumok meghatározását, valamint szociális szempontokat is figyelembe vettek (pl. szerződéskötési feltételként a kivitelezés során min. 1 hátrányos helyzetű munkavállaló alkalmazását).
Miért fontos a zöld közbeszerzés?
Bár a közbeszerzések a piac egy kisebb részét fedi csak le, mégis nagy jelentősége lehet a zöld közbeszerzéseknek a magánszektor formálásában is. Jelenleg még nincsenek - vagy alig - kialakított eljárásrendek, módszertanok és kötelező előírások, így mind a közszférának, mind a piaci szereplőknek túl nagy terhet jelent a környezetbarát megoldások beépítése a tervezési folyamatokba. A zöld közbeszerzések alkalmazásával kifejleszthetőek olyan modellek, amelyek a keresleti és a kínálati oldalt is hozzásegítik a zöld és innovatív megoldások alkalmazásához.
Korábbi cikkünkben a vállalati fenntarthatósággal és nemzetközi jó gyakorlatokkal foglalkoztunk, a cikket érdeklődő olvasóink itt találják:
Források:
[1] Európai Bizottság közleménye: Környezetvédelmi szemléletű közbeszerzés COM (2008) 400
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008DC0400
[2] https://kormany.hu/dokumentumtar/magyarorszag-zold-kozbeszerzesi-strategiaja-2022-2027
[3] https://green-business.ec.europa.eu/green-public-procurement/gpp-criteria-and-requirements_en
[4] 2015. évi CXLIII. törvény
[5] https://kormany.hu/dokumentumtar/magyarorszag-zold-kozbeszerzesi-strategiaja-2022-2027